h

שחיקת סחוס בברך

שחיקת סחוס
שחיקת סחוס בברך

שחיקת סחוס בברך –  שחיקה של רקמת הסחוס במפרק הברך והירך היא בעיה נפוצה ביותר.
מרפאות אלטרנטיבה פיתחו טיפול יחודי משולב, המבוסס על נסיון רב באלפי מטופלים, המועיל למצבי שחיקת סחוס בברך ולכאבי ברכיים.

הטיפול בתופעה משלב את הטכנולוגית הפולסים האלקטרומגנטיים החדשנית ביותר כיום (ניתן לקרוא על השיטה החדשנית בהמשך עמוד זה) לצד דיקור נוירולוגי יפני שהוכח מחקרית כטיפול הטבעי היעיל ביותר למצבי דלקת וכאב במפרקים, נעל טיפולית פיזיולוגית, פיזיותרפיה מיוחדת ובמקרים מסויימים לייזר רך.

בעמוד זה נסביר על הגורמים לשחיקת סחוס, מה ניתן לעשות ומהו הטיפול המתאים ביותר לתופעה הדי שכיחה.

 

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

מהי שחיקת סחוס בברך?

שחיקת סחוס בברך היא תופעה רפואית נפוצה כיום, ממנה סובלים מטופלים רבים.
בדומה לסחוס הנמצא במפרקים אחרים בגוף (בין חוליות עמוד השדרה, במרפקים ועוד), גם בברך נמצאת שכבת סחוס אשר “מרפדת” את המפרק ומאפשרת לעצמות לנוע באופן חלק.

כאשר סחוס זה נשחק (מסיבות רבות ושונות, כאשר אחת העיקריות שבהן היא בלאי עקב שימוש מתמשך במפרק), העצם הנמצאת מתחת לסחוס זה נחשפת, נוצר מצב של חיכוך עצם בעצם, מה שמביא להיווצרות כאבים, הגבלה בטווח התנועה ודלקות ובעיות אחרות באזור הברך.

שחיקת סחוס מפרקי מכונה גם בשם אוסטאוארתריטיס (אוסטאו  = עצם, ארתריטיס = דלקת) ולמעשה בהגדרתה התופעה מהווה סוג של דלקת מפרקים ניוונית. כלומר רובנו (אם לא כולנו !) נפתח את התופעה עם התקדמות הגיל.

כל אחד יושפע בצורה שונה, כתלות במצבו הבריאותי הכללי, רמת הפעילות הגופנית במהלך השנים, מידת שחיקת הסחוס שתתפתח, השמנת יתר ומידת חוסר האיזון במרכז הכובד של הגוף (מוסבר בהרחבה בהמשך עמוד זה)

מי סובל בדרך כלל משחיקת סחוס ?

  • גיל – התסברות גבוהה ככל שהגיל עולה. למעשה כל אדם יסבול מהתופעה בגיל המבוגר
  • אנשים בעלי מרכז כובד לא מאוזן – חוסר איזון באורכי הרגליים, משקל יתר מכביד על מרכז כובד, הנעלה לא נכונה ומצב הנקרא “רגלי O” או רגלי X עשוי להיות הסיבה הראשונית להיווצרות הבעייה או להחמירה
  • מיגדר – בדרך כלל נשים יסבלו יותר מהתופעה (סטטיסטית)
מבנה הברך - כאבי ברכיים ושחיקת סחוס
מבנה הברך - כאבי ברכיים ושחיקת סחוס
שיטות טיפול

סימפטומים של שחיקת סחוס בברך

  • נוקשות, מגבלה בטווח התנועה. הנוקשות מורגשת בדרך כלל לאחר שנת הלילה, בה הסירקולציה (זרימת הדם) הינה מועטת והמפרקים נוקשים וחסרי תנועה. במצב כזה תנועה או חמום של המפרק (בלמשל באמצעות כרית חימום או מנורת חימום) מפחיתים את עוצמת הנוקשות.
  • כאבים במנוחה או בזמן פעילות כגון הליכה, עלייה וירידה במדרגות. הכאבים מחמירים גם בזמן מעבר מישיבה לעמידה, מצב המפעיל עומס רב על הברך. במצבים מסויימים במידה והתופעה אינה מטופלת יחלו כאבים גם בזמן מנוחת הלילה.
  • חריקות בזמן הפעלת המפרק – התופעה מתרחשת בעיקר בגלל שפשוף של עצם בעצם , כי שחיקת סחוס “חושפת” את העצם שהסחוס שנשחק “ציפה” אותה.
  • דלקת – לא תמיד תופיע דלקת, אך יהיו מצבים בהם ישתחררו חלקי סחוס על ממברנת המפרק ותהליך זה ילווה בתהליך דלקתי. תיתכן נפיחות ואדמומיות בברך עקב התהליך הדלקתי.

שחיקת סחוס בברך - טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים

אחד מהטיפולים החדשניים ביותר לשחיקת סחוס בברך הוא טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים משתנים או PEMF. מדובר במיכשור מאושר FDA (התקן המחמיר ביותר של הרשות האמריקאית לטיפולים ולתרופות), המשרה על איזור הסחוס בברכיים שדה מגנטי באמצעות זרם חשמלי בתדירות, בעוצמה ותדרי גל משתנים.

לכל תא בגופנו, לרבות תאי סחוס ותאי המפרקים הגדולים, קיים שדה מגנטי שעלול להשתנות עקב שחיקה, מחלה או השפעות ביולוגיות אחרות. 

טיפול בשחיקת סחוס בברך באמצעות המכשיר החדשני יוצר מספר תהליכים חשובים מאוד בברך:

  1. ברמת התא מתרחשים תהליכים בין – תאיים המחזירים את פעילות התאים לתיקנה
  2. הטיפול יוצר אספקת דם סדירה באמצעות שפעול הכדוריות האדומות – כאשר יכולתם להעביר חמצן עולה באופן משמעותי. אספקת דם יעילה וחמצן הינם קריטיים לשיקום והברה של המפרק ושל מצבי דלקת במפרקים
  3. הטיפול משנה את אופן הולכת הכאב הכאב בתאי העצב למוח ובכך לא רק שמשכך כאבים בברך, אלא גם מסייע בהבראת המפרק ושיקומו.

אחד מן הגורמים לפגיעה בסחוס הוא בדיקה או טיפול בארתרוסקופיה. במחקרים שבוצעו נמצא כי טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים משתנים מגן על רקמת הסחוס מפני כוחות שונים (לרבות ארתרוסקופיה).
במחקר זה נבדקה רמת השיפור במצב הסחוס של חולים שעברו את הפרוצדורה וקיבלו טיפול בפולסים.
תוצאות המחקר מראות כי הטיפול שיפר את התאוששות הסחוס לאחר הניתוח וגם צמצם משמעותית את הצורך בתרופות נגד כאבים.

טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים משתנים
טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים משתנים

מה ניתן לעשות עם סחוס שנשחק והאם ניתן להצמיח סחוס חדש?

לא ניתן לשחזר סחוס שאבד מחדש, אך ניתן לשמר ולתמוך בקיים ולטפל בהשפעה של שחיקת הסחוס שהיא כאבי ברכיים, דלקות ברכיים ופגיעה בטווח התנועה של המפרק.

אנחנו יכולים לעשות פעולות מסוימות על מנת לשמר את שכבת הסחוס שכן נותר בברך שלנו, למנוע שחיקת סחוס נוספת בברך, לשפר את תפקוד המפרק ולהוריד משמעותית את הכאבים.

הדרך לעשות את כל זאת היא בפשטות – לחזק ולתמוך בשרירים התומכים בברך מסביב, ובכך להוריד לחץ ועומס מהמפרק עצמו.

חיזוק שרירים תומכים במטרה למנוע שחיקת סחוס בברך יש לעשות באופן מחושב ומוקפד, לאחר התייעצות עם מטפל מומחה.

הבשורה המשמחת היא שטכנולוגיות חדשניות לכגון טיפול בפולסים אלקטרמגנטיים צד טיפולים מסורתיים שמרניים כגון דיקור נוירולוגי יפני יכולים לטפל בבעייה ביעילות ולמנוע ניתוח במקרים רבים או לפחות לעכב את הצורך בניתוח, שכן ניתוח החלפת מפרק הברך אינו כה פשוט, נדרשת תקופת החלמה ארוכה וכידוע, כמו בכל ניתוח, לא תמיד מובטחת הצלחה.

תרשים ההשפעות של איזון מרכז הכובד באמצעות נעל פיזיולוגית על גוף האדם
תרשים ההשפעות של איזון מרכז הכובד באמצעות נעל פיזיולוגית על גוף האדם

השילוב האופטימלי של טיפולים ייחודיים לשחיקת סחוס בברך

כאמור, מילת המפתח בטיפול בבעיות שחיקת סחוס בכל מפרק ובברך במיוחד היא מניעה.

אך כיון שהברך היא מפרק מורכב, הטיפול חייב להתייחס לחיזוק המפרק, הורדת עומס מהמפרק, הורדת הדלקתיות ושיפור טווח התנועה של המפרק.

שיפור מצב התאים והפחתת הדלקתיות נעשית על ידי טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים. במקרים מסויימים משולב טיפול בגלי הלם.

מניעת החרפת שחיקת הסחוס והורדת העומס מהמפרק נעשית על ידי נעל טיפולית. נעליים טיפוליות הן נעליים מיוחדות המותאמות אישית למטופל, ומיועדות להוריד לחץ מהמפרק, לתמוך בגוף ולשפר את היציבה.

כך, המטופל מפעיל פחות לחץ בלתי רצוי על הברכיים שלו, לחץ אשר תורם כמובן לשחיקת סחוס בברך ולבעיות הנילוות. הפחתת הדלקתיות ושיכוך הכאב נעשית באמצעות טיפולי דיקור יחודיים ועל ידי טיפול בלייזר רך. לייזר היא שיטת טיפול אפקטיבית ויעילה כפתרון להקלה לבעיות רפואיות רבות אבל גם אמצעי טיפול בטיפולים אסתטיים וכירורגיים שונים ביניהם, שאיבת שומן במותניים ואיזורים שונים בגוף.

דיקור יפני, דיקור בשיטת YNSA – שיטות דיקור אלו יוצרות בגוף אפקט אנטי דלקתי טבעי וגורמות למוח להפריש חומרים טבעיים שונים, כולל אנדרופינים, המתפקדים בחלקם כמשככי כאבים טבעיים ובחלקם כחומרים אנטי דלקתיים.

שיטות אלו מסייעות גם לשיפור זרימת הדם בגוף, וגורמות לאפקט כללי של הקלה מכאבים וחיזוק המערכות התומכות של הגוף, במטרה לסייע לו להתמודד עם הבעיות שנוצרו עקב שחיקת סחוס בברך.

חיזוק מפרק הברך והשרירים התומכים במפרק להורדת עומס מהמפרק נעשה באמצעות תרגילים ופיזיותרפיה מיוחדת המותאמת באופן אישי לכל מקרה

טיפול בגלי הלם לכאבי ברכיים
טיפול בגלי הלם לכאבי ברכיים

מהו סחוס?

כל מפרק בגוף האדם מצופה בחלקו הפנימי בסחוס. הסחוס מפריד בין העצמות היוצרות את המפרק, מאפשר תנועה חלקה של המפרק וסופג את הזעזועים הנוצרים לפעמים בעת פעילות שבה מעורב המפרק. הסחוס מונע חיכוך בין עצמות המפרק בעזרת נוזל, הנקרא נוזל סינוביאלי (נוזל המופרש בקביעות מהמפרק). הנוזל הסינוביאלי אחראי על ההזנה של תאי הסחוס, מגן על תאי הסחוס ומקנה סיכוך לתנועת המפרק.

מאפייני רקמה סחוסית

לרקמה סחוסית מספר מאפיינים המייחדים אותה משאר הרקמות בגוף:

  • אין בה תאי חישה לכאב
  • אין לה יכולת התחדשות – ברגע שמתחיל תהליך של שחיקת סחוס, מה שנשחק “הולך לאיבוד”.
  • אין לה אספקת דם ישירה

סוגי שחיקת סחוס

  • שחיקת סחוס ראשונית – הכוונה למחלת אוסטאוארתריטיס – מחלה ניוונית כרונית שסיבתה אינה יודעה. המחלה מתבטאת בהתנוונות הסחוס במפרק ובעצם הסמוכה, ועשויה להוביל כאב ונוקשות. למאמר מלא לחצו על הקישור אוסטאוארתריטיס.
  • שחיקת סחוס משנית – נובעת ממגוון סיבות כמו נזק במפרק מטראומה (חבלה/פציעה), שבר בעצמות הסמוכות למפרק, נמק כתוצאה מהיעדר אספקת דם, גידולים, התפתחות לקויה של המפרק ועוד.

מהי התוצאה של שחיקת סחוס?

כאשר פני השטח החלקים של הסחוס הופכים למחוספסים ו/או מחוררים, המפרק אינו יכול לנוע בצורה חלקה. חלקי המפרק, שבעבר נעו בצורה אידיאלית, אינם תואמים זה לזה והשחיקה הולכת וגוברת, עד שמתגלה העצם שמתחת לסחוס.

העצם בד”כ מחדשת את עצמה ויכולה לגדול יתר על המידה בקצות המפרק. גידול היתר הזה נקרא אוסטאופיטים – בליטות גרמיות, שאפשר לראותן ולמששן. הבליטות האלה משבשות את המבנה הנורמלי של המפרק, פוגעות בתפקודו של המפרק ומביאות לכאב ולדלקת.

סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ