רשלנות רפואית

מדידת לחץ דם
iStock_000001685650XSmall

רשלנות רפואית – מתי זה עלול להתרחש? אנשים רבים פונים לעזרת הרפואה המשלימה לאחר רשלנות רפואית שהביאה לנזק. למשל: היווצרות צלקת פתלוגית כואבת לאחר ניתוח

רשלנות רפואית יכולה להתרחש במצבים רבים:

במהלך טיפולי שיניים, במהלך ניתוחים, בין אם אלו ניתוחים לבעיה רפואית גרידא או ניתוחים קוסמטיים, טעויות באבחון בדיקות אולטרא סאונד הניתנות לאישה במהלך ההריון, טעויות במהלך ההריון (כמו כשלון בזיהוי מצב מצוקתי לעובר), טעויות המבוצעות במהלך תהליך הלידה ובעצם מתי לא. הרשימה ארוכה והיריעה קצרה מלהכיל את כל המצבים האפשריים

יש לציין כי המשמעות של רשלנות רפואית איננה תמיד בהכרח נזק פיסי או מנטלי למטופל.
אי נתינת הסבר למטופל (או למנותח) על סיבוכים אפשריים, תופעות לוואי ונזקים אפשריים של טיפול רפואי הניתן לו, נחשבת במידת מסויימת אף היא לרשלנות.

לאחרונה הצטרף תחום נוסף שבו הולכות וגוברות מספר התביעות על רשלנות רפואית, והוא עולם הניתוחים הקוסמטיים.
קיימים דיווחים על ניתוחים שנסתיימו בנזק לעצבים וכלי דם לאיזור המנותח. לא אחת שומעים על מצבים מסכני חיים, שזכו לכותרות גדולות בעיתונים: מוות לאחר ניתוח שאיבת שומן, ניתוח מתיחת פנים שכמעט הסתיים במוות עקב פגיעה בעורק הראשי בצוואר ומקרים מצערים נוספים. חשוב לזכור כי אלו הם מקרי קצה, נבדרך כלל נדירים, ומרבית הניתוחים מסתיימים בהצלחה ומביאים לשיפור ניכר באיכות חייו של המנותח.

לא מעט אנשים שנפגעו עקב רשלנות רפואית פונים לעזרת רפואה משלימה. לרפואה המשלימה יש פתרונות אפקטיביים לבעיות שהתעוררו בגין רשלנות רפואית. נתמקד במספר מצבים כאלה:

כאבי ראש ומיגרנות בעקבות ניתוח

לעיתים אנו שומעים על ניתוחים באיזור הראש (ניתוחים שמטרתם לטפל בבעייה באיזור הראש והפנים כגון ניתוח קוסמטי לאף, ניתוח במערות האף, מתיחת פנים וכו) שהסתיימו עם כאבי ראש עזים ו/ או מיגרנה חזקה שהחלו בעקבות ניתוחים אלו. חשוב לציין שלא תמיד ניתן לקשור את כאבי הראש לניתוח. כאבי ראש יכולים להופיע מסיבות רבות שאינן קשורות בהכרח לניתוח. תופעה זו אינה שכיחה אך ישנם מטופלים שעברו ניתוח ומדווחים על כאבי ראש שלא הופיעו מעולם קודם לכן.

רפואה סינית מתייחסת לצלקות הנותרות באיזור המנותח כעל הפרעה (או חסימה) שמפריעה לזרימת אנרגיה תקינה בראש. חשוב לזכור כי הצלקת החיצונית הנראית לעין היא לא הצלקת הנמצאת מתחת לעור, שעשויה ללחוץ על עצבים וכלי דם. האם עצם היווצרות הצלקת היא רשלנות רפואית ? בוודאי שלא. אך כל ניתוח טומן את הסיבוכים האלו ויש להסביר למנותח על הסבירות שתופעות כאלו תתרחשנה.

צלקת עשויה לגרום לכאב מקומי (כאב של הרקמה הצלקתית) או להקרין כאב לאיזורים אחרים בגוף, עקב לחץ עם כלי דם ו/או עצבים העוברים מתחת לצלקת. דיקור סיני או יפני יכול להיות כלי טיפול אפקטיבי לריפוי הרקמה הצלקתית.

חוסר תחושה או נימול באיזורים שנותחו

ייתכנו מקרים בהם תהיה פגיעה בעצב בעקבות ניתוח, כמו בניתוח פריצת דיסק בעמוד שידרה. גם במקרה זה, כל עוד הוסברו הסיכונים האפשריים (ופגיעה עצבית היא אחד מהם), לא מדובר במקרה של רשלנות רפואית. בכל אופן, במקרים מסויימים דיקור סיני יכול לשפר את זרימת הדם ולהפחית לחץ מהעצב על ידי הרפיית השרירים העוברים באיזור שנפגע.

בעיות מנטליות שהתעוררו בעקבות רשלנות רפואית

במקרה שבו בוצעה טעות, שגרמה למטופל נזק פיזי, במקרים רבים תתלווה לתחושה הפיזית גם פגיעה מנטלית ברמה מסויימת. איברים שנפגעו, מראה אסתטי שנפגם, פגיעה בטווח תנועה של מפרקים וגפיים, או כל פגיעה אחרת יכולים לגרום למצב נפשי קשה של המנותח, ורצוי לתת את הדעת גם על אפשרות זו.
המצב הנפשי מתבטא בצער, הלקאה עצמית, ורגשות שליליים כגון חשש, דיכאון או כעס ומתח רב המתעוררים בעקבות הסיטואציה שנוצרה. במקרים כאלו טיפולים ברפואה המשלימה יכולים להקל על מצבו של המטופל.

לסיכום, נזכיר, כי מאות אלפי ניתוחים נעשים מדי שנה בהצלחה יתרה. כאשר רק אחוז זעום יחסית מהם עשוי להסתיים בנזק. אנשי מקצוע המשלבים מקצועיות, תשומת לב לפרטים, אחריות ודקדקנות יכולים למנוע את הרשלנות הבאה.

תביעות רשלנות רפואית חמצת סוכרתית

חמצת סוכרתית (או בשמה הלועזי Diabetic Ketoacidosis) הינו מצב מסוכן שקורה לחולי סוכרת, במהלכו מגיעה רמת האינסולין בגוף החולה לרמה נמוכה מאד, המצטרפת לרמה גבוהה של הורמונים הנובעים מסטרס בגוף (מצב בו הגוף מצוי במצוקה כתוצאה מחוסר איזון של האדם, הנגרם בעקבות גירויים פסיכולוגיים או מוחשיים-פיסיים).
אדם הסובל מחמצת סוכרתית סובל מתסמינים הדומים לתסמינים של אדם הסובל מהרעלת אלכוהול, כגון: עייפות כרונית, מתן שתן מרוב, צימאון, הקאות, בילבול, ירידה במשקל, הזעה ועוד.

איבחון מאוחר של המחלה עלול להביא למותו של החולה. זאת משום שחמצת סוכרתית גורמת לעיתים לבצקת במוח, אשר נגרמת כתוצאה מחדירת נוזלים למוח.
אשר על כן, על הרופא המטפל לזהות את התסמינים המופיעים במטופל ולהסיק כי עסקינן במחלת חמצת סוכרתית.
כל מסקנה שגויה אחרת אשר תגרום נזק למטופל, עשויה להוליד תביעת רשלנות רפואית חמצת סוכרתית כנגד הרופא הרשלן.

זאת ועוד, בצקת מוחית עלולה להיגרם אף עקב טיפול אינטנסיבי ומהיר מדי במחלת החמצת הסוכרתית ועל כן ישנו צורך מיוחד לעקוב באופן הדוק אחר מצבו הרפואי של המטופל. למטופל עשויה לקום עילת תביעת רשלנות רפואית חמצת סוכרתית מקום בו הצוות הרפואי לא עקב אחר הטיפול שניתן לו ו/או טיפל בו באופן אינטנסיבי מדי, כאמור, עובדה שהוביל לבצקת במוחו של המטופל או גרמה לו לנזקים אחרים.

לא למותר לציין כי הטיפול במחלה האמורה כולל מתן עירוי נוזלים לגוף החולה והזרקת אינסולין לתאי הגוף.
דע עקא, מתן אינסולין בכמות גדולה מדי, עלול לגרום למיעוט סוכר בדם (היפוגליקמיה), מצב שעלול לפגום בתפקוד רוב מערכות הגוף ובעיקר למוח. בכדי למנוע מצב שבו חולה בחמצת סוכרתית יסבול מהיפוגליקמיה, על הרופא המטפל להזריק לגוף המטופל גלוקוז, לאחר מתן האינסולין, בכדי לאזן את רמת הסוכר בדם.
במצבים בהם בעקבות רשלנות רפואית לא הזריק הרופא לגופו של החולה גלוקוז, כפי שהיה עליו לעשות על פי הפרקטיקה הרפואית המקובלת, ועקב כך הגיע החולה למצב של היפוגליקמיה או שארעו לו נזקים אחרים. תקום לאותו ניזוק הזכות לתבוע פיצוי כספי בגין נזקיו במסגרת תביעת רשלנות רפואית חמצת סוכרתית שיגיש לערכאה המשפטית הרלוונטית.

זאת ועוד, במצבים של חמצת סוכרתית עלול להיווצר חוסר חמור ברמת האשלגן בגוף, דרך הכליה ובעקבות הקאות ומתן שתן רב מצידו של המטופל (שהינם, כאמור, תסמינים המאפיינים את המחלה האמורה). הסיכון ברמת אשלגן נמוכה בגוף הינו גבוה, כך שבין היתר הוא עלול לגרום למחלת השבץ.
אשר על כן, במידה ולא נעשה מעקב ראוי אחר רמת האשלגן בגופו של חולה בחמצת סוכרתית וכתוצאה מכך הידרדר מצבו הרפואי, כמפורט לעיל, ייתכן ובית המשפט יכיר בכך שהתנהלותו של הצוות הרפואי מהווה רשלנות רפואית חמצת סוכרתית על דרך המחדל, עובדה שתזכה את המטופל בפיצוי בעבור נזקיו האמורים.

הנה כי כן, מן האמור לעיל עולה כי איבחון מחלת החמצת הסוכרתית צריך להיעשות באופן מיידי, על ידי זיהוי התסמינים המאפיינים את החולה ובנוסף על הצוות הרפואי להעניק לחולה טיפול רפואי מבוקר, תוך מעקב הדוק אחר מצבו ושמירה על רמות האשלגן בגופו. כל סטייה מהתנהלות זו עלולה להוביל לנזקים למטופל, על כל הנובע מכך.

הערה: אין לראות באמור משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי של עורכי דין ו/או מומחים רפואיים מתאימים.