פגיעות ספורט וכאב

איור רגל

מהן פגיעות ספורט הנפוצות ביותר? האם טניס אלבו (מרפק טניס), כאבי ברכיים ובעיות נוספות יכולות להיגרם כתוצאה מאימון לא נכון? איך נמנעים מפגיעות ספורט נפוצות ומדוע הן מתרחשות?

פגיעות ספורט וכאב

פעילות גופנית חשובה ביותר ויכולה לשפר את איכות חיינו. בכוחה לאזן לחץ דם, להגביר מטבוליזם וחילוף חומרים, לעזור בתהליך הרזייה, לשפר בצורה דרמטית מצבי דיכאון, אוסטיאופורוזיס ואף להועיל בבעיות כאב.

אך לעיתים, כתוצאה ממאמצים או חזרות רבות בתירגול על אותו שריר או מיפרק, נוצרת שחיקה ולכן חשוב מאד שכל מתאמן יהיה מודע לגבי הגבלת קושי ואורך האימון. חשוב ביותר לשים דגש על פעילות הדרגתית ,בעיקר לאנשים שלא עשו כל פעילות גופנית תקופה ארוכה.

כיצד נמנע פגיעות ספורט?

יש לבצע חימום ומתיחות לפני כל אימון וגם בסיומו. אם נשמור על כללים אלה ,נוכל למנוע את רוב הפגיעות במפרקים והשרירים. כאב חריג שמופיע במהלך אימון או במנוחה הוא איתות שמשהו לא תקין. אזי חייבים להפסיק פעילות ולהתייעץ עם פיזיותרפיסט שמנוסה בטיפול פגיעות ספורט.

פגיעות ספורט נפוצות:

1. כאבי גב כאבי צוואר – כאבי גב וצוואר עשויים להיגרם עקב תנועה לא מבוקרת או זווית תנועה לא נכונה. הקרנה לרגל או יד מרמזת כי קיים לחץ עצבי ואז המצב חמור יותר.. פגיעות כתף פעילות יתר של הכתפיים ומאמץ ממושך יכולים לגרום למתיחה בגידים או למצב דלקתי שמחייב טיפול.
  2. כאבי מרפק (טניס אלבו Teniss Elbow) – כאבי מרפק (טניס אלבו) נגרמים עקב מאמץ יתר של הגיד המחובר לעצם המרפק (Epicondylitis), כמו בהרמת משא כבד או הרמת משקולות.
  3. פגיעות כאבי ברכיים מיניסקוסים וסחוסיםכאבי ברכיים מיניסקוסים וסחוסים הפגיעות האלו מתרחשות כאשר מופעל עומס רב על הברך, בזוויות הפעלה לא נכונות או תוך כדי סיבוב של הברך. כאבי ברכיים יוחמרו עקב הליכה או ריצה עם נעליים לא מתאימות. וכאן חשוב להדגיש, שנעליים רכות עם בולמי זעזועים ומדרסים תומכים חשובים לתמיכת כפות הרגליים ונשיאת משקל הגוף. דבר זה נכון במיוחד לגבי שחיקת סחוס, פגיעה המתאימה לגיל הבוגר יותר. בבעיות ברכיים חשוב לחזק את שריר הארבע – ראשים ואת השרירים האחוריים התומכים במפרק הברך. שרירים חזקים יהוו תמיכה לברכיים ויורידו עומס ממפרק הברך.
  4. כאבי דורבן וקרסול – כאבי דורבן וקרסול עומסים כבדים של משקל גוף ומאמץ יתר של מפרק הקרסול יגרמו לפגיעה בגידים ועשויים להוביל לבעיית דורבן העקב. בהרבה מיקרים נוצר הדורבן כאשר מתעמל מתחיל במאמץ רב מדיי ולא הדרגתי. אם הנעליים לא מתאימות, או כאשר סוליית הנעל קשה מידי ובמיוחד כאשר קיימת קשת גבוהה בכף הרגל חייבים מידרס תומך. כמובן שעודף משקל מחריף את הבעיה.

טיפול ראשוני במקרה של פגיעות ספורט

כיצד לטפל טיפול ראשוני בפגיעת ספורט? ב-48 שעות ראשונות מקררים בקרח לסירוגין ומקיימים מנוחה מוחלטת. חשוב לאבחן את הפגיעה ולהתחיל טיפול שיקומי בעזרת מיכשור מיוחד כמו אולטרה-סאונד, טיפול בלייזר, טיפול בגלי הלם ובהמשך חיזוק השריר או המיפרק שנפגעו.

ד”ר (N.D) משה פרימן לנטורופתיה ורפואה טבעית