h

סוגים של כאבי ראש

הדמיית צילום רנטגן של ראש עם ברקים בפנים

אם אתם סובלים מכאבי ראש חזקים או כאב ראש מקבצי, סביר להניח שקיבלתם טיפול תרופתי כלשהו. ייתכן והטיפול הועיל, ייתכן והטיפול החריף את הבעיה (גרם לכאב ראש מחזורי). מה שבטוח (במרבית המקרים לפחות) כי לא באמת אבחנו את סוג הכאב שלך ואת מקורו.

רבים מאיתנו מתהלכים שנים עם כאבי ראש כרוניים ולא באמת יודעים את מקורם. ברגע שמזהים את שורש הבעיה, ניתן להקל על אותם כאבים ובמקרים מסוימים אף לרפא את הבעיה. בדף זה נסקור סוגים שונים של כאבי ראש שקיימים, כיצד ניתן לאבחן בצורה נכונה ולהתאים טיפול אפקטיבי לתופעה כה שכיחה זו.

לחיצה על הסרטון תאפשר לכם לאבחן את סוג כאב הראש שלכם ואת המקור להופעתו.
בסרטון תוכלו גם לקבל מידע אודות טיפול ייחודי לבעיה זו במרפאות אלטרנטיבה.

קיימים סוגים רבים, המתחלקים לפי מיקומם בראש או לפי מחלות רקע המייצרות כאבים נוירולוגיים.  הסוגים השכיחים הם כאב ראש שמקורו במתח Tension Headache, כאב ראש מיגרני Migraine Headache, כאב ראש ממקור הורמונלי Hormonal Headache, כאב ראש מקבצי Cluster Headache, כאב ראש הנובע מכאבי צוואר ושכמות, כאב כתוצאה מבעיה בלסת (ברוקסיזם) ועוד.

להלן פירוט נרחב לגבי סוגי הכאבים השכיחים בהתאם למיקומם בראש:

הערה: שורת הסימנים הנלווים כוללת סימפטומים או תלונות נוספות של אנשים הסובלים מסוג כזה של כאב. לדוגמה, הסימנים הנלווים לכאב ראש הנובע ממתח הם בדרך כלל אי שקט, התפרצויות רגשיות, דופק מהיר והפרעות שינה.

כאבי ראש ממקור מתח

בדרך כלל מדובר על כאב ראש ממתח או לחץ נפשי, המכונים גם בשם Tension Headaches. סוג זה הוא מהנפוצים ביותר, במיוחד במערב ובתרבויות בהן קיים עומס מנטלי ופיזי רב בחיי היומיום (לימודים, עבודה וריבוי מטלות הגורמים לסטרס ותעוקה גופנית ונפשית).

הלחץ הנפשי גורם להתכווצויות שרירים חזקות באזור הכתפיים, הצוואר והשכמות. הכיווץ יוצר לחץ על כלי דם ועל עצבים ומייצר כאב ראש מתחי ברקות שמוקרן למעשה מהאיורים שהוזכרו.

במקרה של כאבי ראש חזקים הנובעים ממתח ולחץ נפשי, הכאב אמור להיות סימטרי-כאב בילטרלי (בשני צידי הראש), כלומר – להופיע בשני צדי הראש בו זמנית, כאשר יש תחושה של כאב ראש לוחץ ומתח בשרירי הצוואר, במיוחד באזור האוקסיפוטלי (עורפי), וזאת  בניגוד למשל למיגרנות, אשר ברבות מהן ניתן לחוש בכאב ראש בצד ימין או שמאל בלבד.

בדרך כלל ניתן לתפקד עם כאבי ראש מסוג זה, בניגוד להתקפי מיגרנה בהם קשה לתפקד אם בכלל. אך במקרים רבים הפגיעה ביכולת התפקודית בזמן התקפים מהסוג הנ”ל מקטלגת את הכאב הזה כמיגרנה.

שכיחות הכאב

עפ”י נתוני האגודה הבינלאומית השכיחות לכאבי ראש חזקים על רקע מתח היא 28%-63% בגברים ו- 34%-86% בנשים, כאשר בממוצע הם חווים 2.9 ימים של כאבי ראש בחודש.

אזורי הכאב

כאבי ראש מלחץ כזה או אחר מופיעים בדרך כלל באזור הרקות ומסביב לעיניים. מלבד כאבי ראש ולחץ בעיניים ניתן לנסות ולזהות כאבי ראש מתחי על ידי זיהוי ההחרפה בהם בתקופות מסוימות אשר הינן מלחיצות עבורנו יותר מן הרגיל, כמו גם במצבים של לחץ נקודתי, כעס, ריב או אירוע מלחיץ כזה או אחר. במצבים כאלו אמורים כאבי הראש להחמיר, מה שמעיד על מקורם הראשוני.

בנוסף לסיטואציה בה מופיעים כאבי הראש מתחי ולאופיים המדויק (מיקום, סימטריות וכו’..), קיימים תסמינים וסימני היכר מסוימים אשר עשויים גם הם לרמוז לנו על אופיים של כאבי הראש שאנו חווים. תסמינים אלו עשויים לכלול למשל שרירים תפוסים ונוקשים באזור הצוואר והכתפיים, כאשר ברבים מן המקרים מתלווה לתופעה גם לחץ דם גבוה מהרגיל.

הטיפול בכאב

כאשר אנחנו מזהים כי אנו סובלים מכאבי ראש מתחי, כבר עשינו צעד משמעותי בדרך לפתרון הבעיה. ישנן שיטות שונות לטפל במצבים אלו, כאשר כמובן המצב הרצוי מבחינתנו הוא להירגע עד כמה שניתן, ובכך לנטרל את רמות המתח הגבוהות ולהיפטר מכאבי הראש הללו. בתחום הרפואה האלטרנטיבית, ניתן להמליץ על טיפול משולב עבור מצבים של כאבי ראש חזקים, וביניהם גם כאלו הנובעים ממתח ולחץ נפשי. אחד מסוגי הטיפולים האפקטיביים והמומלצים יותר הוא דיקור יפני, אשר עשוי לסייע לכם להפחית את מפלס הלחץ, לשחרר את השרירים התפוסים ולהחזיר את האיזון הפנימי למערכות הגוף…

סימנים נלווים: כאבי ראש ולחץ בעיניים, מתח, התפרצויות רגשיות, יובש בפה, שרירים תפוסים בעורף, כתפיים ושכמות עם כאבי צוואר, לעתים דופק מהיר, הפרעות שינה.

כאבי ראש כרוניים - Rebound Headache

קצת מפתיע שכאבי ראש וצוואר קשורים אחד בשני, אך במרבית המקרים התעלמות מבעיות בצוואר או בעמוד השדרה הצווארי הם בדיוק הסיבה שאנשים הסובלים מכאב כזה אינם זוכים לאבחנה נכונה ולטיפול נכון ולמעשה לא מצליחים להיפתר מהכאב שהופך עם הזמן לכאבי ראש מתמשכים לאורך שנים ארוכות.

בעורף קיימת מערכת שרירים ענפה ועצבים רבים, הן עצבים הקשורים לחוליות הצוואריות והן עצבים קרניאליים (שמוצאם מהמוח), עלולים להילחץ כתוצאה ממתח שרירי או שינויים ניווניים בצוואר היוצרים לחץ על כלי דם ועצבים. המסלול של חלק מאותם עצבים עובר מהחלק האחורי של הראש (העורף) אל החלק הקדמי של הראש (למצח).

סימנים נלווים: כאבי צוואר, לעתים זרמים או עקצוצים המקרינים לאצבעות הידיים או לכף היד, קושי בסיבוב הראש ומגבלה בטווח התנועה של הצוואר, של השכמות ושל חגורת הכתפיים.

כאבי ראש ממקור הורמונלי - Hormonal Headache

כאבי ראש לפני מחזור או במהלכו מכונים לעתים “מיגרנה מנוסטראלית” או כאב ראש הורמונלי. אצל חלק מהנשים כאבי הראש מתגברים לפני/ במהלך / אחרי הדימום הווסתי. בהקשר למנופאוזה (גיל המעבר) אין חוקיות: עם הגעת המנופאוזה, נשים מסוימות מדווחות על החמרתם של כאבי הראש ושל המיגרנות. מאידך, חלקן מדווחות דווקא על הקלה עד הפסקה מוחלטת של כאבי הראש והמיגרנות. 

סימנים נלווים: כאבי מחזור, תסמונת קדם מחזור, כאבי גב תחתון, כאבי בטן תחתונה, דימום ווסתי עם גושי דם סגולים או כהים

כאבי ראש בצידי הראש הנובעים מנעילת לסתות (ברוקסיזם)

כאבים בקודקוד הראש מעידים בדרך כלל על לחץ נפשי או מנטלי הגורם לתחושת עומס כללית ולחץ בקודקוד הראש. ברפואה הסינית כאב ראש בקודקוד מאובחן כעליית יאנג הכבד Liver Yang Rising) עקב מתח או עצבנות או תקופה מלחיצה הגורמת גם לסימנים כללים של מתח.

סימנים נלווים: אי שקט, עצבנות, לחץ בעין או כאבים בעין

כאבי ראש במצח הנובעים מבעיה צווארית

קצת מפתיע שכאבי ראש וצוואר קשורים אחד בשני, אך במרבית המקרים התעלמות מבעיות בצוואר או בעמוד השדרה הצווארי הם בדיוק הסיבה שאנשים הסובלים מכאב כזה אינם זוכים לאבחנה נכונה ולטיפול נכון ולמעשה לא מצליחים להיפתר מהכאב שהופך עם הזמן לכאבי ראש מתמשכים לאורך שנים ארוכות.

בעורף קיימת מערכת שרירים ענפה ועצבים רבים, הן עצבים הקשורים לחוליות הצוואריות והן עצבים קרניאליים (שמוצאם מהמוח), עלולים להילחץ כתוצאה ממתח שרירי או שינויים ניווניים בצוואר היוצרים לחץ על כלי דם ועצבים. המסלול של חלק מאותם עצבים עובר מהחלק האחורי של הראש (העורף) אל החלק הקדמי של הראש (למצח).

סימנים נלווים: כאבי צוואר, לעתים זרמים או עקצוצים המקרינים לאצבעות הידיים או לכף היד, קושי בסיבוב הראש ומגבלה בטווח התנועה של הצוואר, של השכמות ושל חגורת הכתפיים.

כאב ראש בחלק האחורי של הראש (כאב אוקסיפוטלי)

כאב זה נובע לרוב מהפרעה בעמוד השדרה הצווארי, אך פעמים רבות גם לחץ דם גבוה עלול לייצר כאבי ראש אחוריים בעורף. במקרים מסוימים כאבים אלו מעירים אנשים משנת הלילה. לעתים כאב הראש מלווה בסחרחרות, בחילות (בגלל לחץ על עצב הואגוס המעצבב את הקיבה היוצא מאזור העורף) והפרעות בכושר הריכוז והמחשבה, בעקבות לחץ על עורקים העוברים העורף (עורקים אלו מכונים בשם עורק בזילרי ותפקידם לעביר אספקת חמצן ודם למוח).

סימפטומים נלווים: בלבול, סחרחרות, מתח של שרירי העורף, קושי להביט למעלה, לחץ דם גבוה

כאבי ראש בכל הראש הנובעים ממחלה וירלית או משפעת

דרך כלל כאבים אלו יחולו מיד עם תחילתם של הסימנים הנוספים. מאפיין חשוב של סוג זה הוא כבדות, הכאבים הם עמומים בניגוד לכאבים חזקים המאפיינים כאבי ראש ממתח או מיגרנה.

סימנים נלווים: חום, סימני התקררות כגון שיעול, נזלת, כאבי אוזניים, חולשה, עייפות, כאבי שרירים בכל הגוף

כאבי ראש במצח או בעורף הנובעים מלחץ דם גבוה

כאבים אלו מופיעים בדרך כלל עם לחץ דם גבוה. הכאב עשוי להופיע בעורף או במצח.
סימנים נלווים: סחרחורת, לחץ דם גבוה, בחילות, אי שקט, פנים אדומות וסמוקות

כאב ראש מיגרני בצידי הראש (מיגרנה)

כאב מיגרונטי המכונה גם בשם מיגרנה נבדל מכאבי ראש אחרים במספר מאפיינים:

  • כאב הראש הוא בדרך כלל חד צידי (כלומר החולה ירגיש כאב ראש בצד שמאל או ימין בלבד)
  • הכאב מלווה בבחילות והקאות במרבית המקרים
  • קיימת רגישות רבה לרעשים או לריחות. הימנעות מגירויי אור ורעשים וריחות הכוללת מנוחה בחדר חשוך וסגור מקלה על הסימפטומים

סימנים נלווים: בחילות, הקאות, כאב המאופיין כפולס (דקירות או פולס ברקות), רגישות לריחות, רתיעה מאור, סלידה מרעש ומקולות רמים

כאבי ראש במצח ובפנים על רקע סינוסיטיס

כאבי הראש מופיעים במצח והם בדרך כלל עזים וממושכים. התופעה מתבטאת בכאבי ראש בשכיבה או התכופפות קדימה (רכינה קדימה) שגומרים להחמרה של הכאב. כאבי ראש במצח עלולים להופיע ביום הראשון של התקף סינוסים פעיל ומאובחנים בדרך כלל או על רקע המצב הכללי (שפעת או התקף סינוסיטיס) או באמצעות צילום של מערות הפנים החושף מוגלה ונוזלים כלואים בחלל הסינוסים. כאבי ראש חזקים במצח עשויים להקרין גם לאזור תחת העיניים (שם ממוקמים הסינוסים המקסילריים) ואפילו בלסתות. שינויי אקלים כגון מעבר מחדר חם לשטח פתוח עם טמפרטורה קרה מחמירים את הכאב.

מהם הסימנים לכאבי במצח ראש על רקע סינוסיטיס?

  • גודש בסינוסים המתבטא בסימני סינוסיטיס כלליים כגון ליחה רבה, אף סתום, לחץ וכבדות בראש, נפיחות מתחת לעיניים או בלחיים (תלוי אילו מהסינוסים מושפעים), חולשה
  • הכאבים מחריפים בהורדת הראש מטה או רכינה קדימה
  • הכאבים מוקלים בפעילות (הפעילות גורמת לשינוי בתנועת הנוזלים או המרקם שלהם ומכאן ההקלה)
  • כאב המופיע בין ארובות העיניים ובמצח מעל שורש האף
  • הכאב יכול להופיע על פני כל אחד מהסינוסים
  • בדרך כלל מדובר בכאב קבוע, שעוצמתו בינונית עד גבוהה מאוד.
  • הכאב מחמיר בדרך כלל בזמן שינויי טמפרטורות, למשל יציאה מבית מחומם היטב לרחוב עם טמפרטורה קרה במיוחד

מה ההבדל בין כאבי ראש על רקע סינוסיטיס למיגרנה?

אנשים רבים מדווחים שישי להם כאבי ראש הנובעים מהסינוסים, כאשר למעשה הם חווים התקף מיגרנה או כאב ראש אחר. הבלבול נובע בעיקר ממיקום הכאב. מיגרנות רבות מתבטאות בכאבים בארובות העיניים או סביב / מאחורי העיניים ובמצח. אילו הם בדיוק האזורים “המועדים לפורענות” בזמן התקף סינוסיטיס הגורם לכאבי ראש במצח. הדרך העיקרית להבדיל בין סוגי הכאבים היא בדרך כלל התמונה הכללית המתלווה לכאבי ראש מסינוסים והיא סימני הגודש בסינוסים, הפרעות בדרכי הנשימה וצילום של מערות האף והפנים שיכול להצביע על גודש בסינוסים.

מיגרנה מתאפיינת בדרך כלל ברגישות רבה לאור, רעשים ורצון לנוח בחדר חשוך או בסביבה שקטה. בנוסף, רוב התקפי המיגרנה מלווים בבחילות ו/או הקאות. סימנים אלו אינם קיימים כאשר הכאב נגרם על ידי סינוסיטיס.

כיצד נקל על הבעיה?

  • דיקור סיני בשיטת ד”ר טאן נחשב כטיפול היעיל ביותר לכאבי ראש במצח.
  • שימוש בשטיפת סינוסים יכול להקל משמעותית על כאבי ראש הנובעים מסינוסיטיס ואף לשמש כטיפול מונע אפקטיבי במיוחד. אחד מהמכשירים הטובים לשטיפה הוא מכשיר ששורשיו ברפואה ההודית היוגית, הממש לשטיפת חללי האף והסינוסים. 
  • צמחי מרפא מטפלים בכאבי ראש במצח על רק סינוסיטיס. צמחי מרפא סיניים מטפלים באופן יעיל במיוחד בבעיה ועוזרים לפתוח את פתחי האף, להפחית את כאב הראש ומטפלים בניקוז הליחה שנוצרה בחללי הסינוסים
  • תזונה נכונה המפחיתה את כמויות הליחה הנוצרות תפחית משמעותית את הבעיה

סימנים נלווים: אף סתום, נזלת, שיעול, תחושת כבדות ו “סמרטוט” העוטף את הראש, תחושת חולי כללית

כאב ראש המופיע מעל לגבה

בדרך כלל כאבים אלו מזוהים עם חוסר איזון הורמונלי או חשיפה להורמונים, כפי שקורה לעיתים בטיפולי פריון או שינויים בסוג הגלולות. לרוב כאבים אלו יופיעו בסמוך למחזור או במחזור עצמו, ילוו עם תופעות קדם מחזור (PMS) נוספים כמו אי שקט, תאווה למתוק ותחושת נפיחות כללית בגוף ובבטן התחתונה. בדרך כלל מדובר על כאב טורדני, שעלול להימשך מספר ימים ברציפות ופעמים רבות אינו מגיב לטיפול תרופתי.

סימנים נלווים: כאבי מחזור, גלי חום או רתיעה מקור, אי שקט, תאווה למתוק, לעיתים דימומים חזקים עם גושי דם במחזור

כאבי ראש מקבצי בעין מסוג Cluster Headache

כאבי ראש מקבציים הם נדירים יחסית ומעריכים כי שכיחותם באוכלוסייה עומד על 0.01% – 0.4%, כאשר שכיחותו בגברים גבוהה פי כמה מאשר אצל נשים. כאב ראש מקבצי Cluster headache נוטה לתקוף בשנות ה-20 המאוחרות או בשנות ה-30 המוקדמות.

כאב ראש מקבצי מכיל מרכיב גנטי והסיכוי לאדם שקרוב משפחה שלו מדרגה ראשונה סובל מהבעיה לפתח כאב ראש מקבצי גדול פי 13.

כאבי ראש מקבציים הם חד צידיים, כלומר החולה יחוש כאב ראש בצד ימין או שמאל בלבד. הם מכונים גם בשם כאבי ראש מקבציים, כיון שהם מתרחשים במקבצים של תקופות, למשל רק בחודש מסויים בשנה מסויימת, מספר פעמים ביום או רק פעם בחודש, או מספר חודשים בשנה. כאבי ראש מקבציים נחשבים ככאבי הראש הקשים ביותר ומצריכים טיפול אחר משאר הסוגים. לעיתים ההקלה היחידה היא מהזרקות קורטיקו-סטרואידים (קורטיזון) לעצב הממוקם בעורף או תרופות מאלחשות חזקות בליווי טיפול בחמצן.

סוג זה של כאב ראש אופיין עוד לפני כמה מאות שנים. בספר שנכתב בשנת 1745, מוצאים תיאור קלאסי על גבר הסובל מכאב ראש מקבצי – Cluster Headache: “ההתקף מגיע כל יום, מעל ארובת העין השמאלית. אחרי זמן קצר העין השמאלית מתחילה להאדים ולהתמלא בדמעות. הכאב הוא כה עז עד שהוא יוצא מדעתו. אחרי כמה שעות הכאב חולף מעצמו ואין שום עדות למה שהתרחש קודם לכן…”.

כאבי ראש מסוג Cluster Headache מאופיינים ע”י התקף חד צידי בראש, המתרחש בתדירות שבין פעם אחת ל-8 פעמים ביום. המונח “Cluster” מקורו בתבנית המאפיינת את כאב הראש המקבצי: התקבצות (מהמילה קבוצה) של התקפים המגיעים בתקופות הנמשכות על פני שבועות או חודשים. בין התקופות האלה ניתן למצוא תקופות הפוגה, הנמשכות חודשים או שנים (למרות שבערך 10% מהחולים יפתחו תבנית קבועה של התקפים ללא תקופות הפוגה).

כאב הראש מקבצי מסוג Cluster Headache מתרחש לעיתים קרובות שעה-שעתיים לאחר תחילת השינה, בד”כ באותה השעה מדי יום. מאפיין עיקרי של כאבי ראש מקבציים הוא מעורבות של הזעה או הפרשות מהעיניים. בד”כ הפציינטים סובלים גם מחוסר מנוחה.

כאב ראש מקבצי מקוטלג יחד עם קבוצה של כאבי ראש נוספים, שהמשותף להם הוא כאב באזורי עצבוב של העצב המשולש Trigeminal Nerve, במיוחד באזור המעצבב את העיניים.

אבחון הבעיה

על מנת שכאב ראש יוגדר ככאב ראש מקבצי, חייבים להתרחש לפחות חמישה התקפים המאופיינים ע”י:

  • כאב חמור יונילטרלי (חד צידי) בארובת העין / באיזור שמעל ארובת העין / טמפורלי (איזור צידי הראש והרכות), האורך 15 דקות עד מספר שעות.
  • יחד עם הכאב חייב להתלוות אחד מהסימפטומים הבאים:
    • דמעת (דמעות מארובת העין)
    • גודש באף ו/או נזלת
    • הזעה בחלק הקדמי של ראש/ בפנים
    • היצרות של האישון
    • בצקת של עפעף העין
  • תדירות ההתקפים צריכה להיות 1 – 8 ביום.

איך מבדילים בין Cluster headache למיגרנה?

מה שמבדיל את ה- Cluster Headache מכאבי ראש אחרים, למשל מיגרנה, היא עוצמת הכאב העזה שעליה מדווחים הסובלים. עוצמה זו מתוארת הרבה פעמים כחזקה יותר מכל כאב אחר שקיים (יותר, למשל, מהכאב שחשים בזמן התקפי מיגרנה).

הבדל נוסף הוא, שבזמן כאב ראש מקבצי בד”כ החולה חסר מנוחה וצועד במקום לנוח, בניגוד להתקף מיגרנה, בו החולה מחפש חדר חשוך ומנוחה.

סימנים נלווים: כאבים בעין, כאבים בלחיים, כאבים בלסת, דמעת מהעין, אף סתום (נחיר סתום באותו צד שבו מתרחש ההתקף)

כאבי ראש עקב שינויי אקלים

ישנן סיבות שונות הקשורות למזג האוויר והאקלים בו אנו נמצאים, אשר עשויות לגרום לכאבי ראש ברמה כזו או אחרת. למעשה, הן אקלים חם בצורה קיצונית והן אקלים קר יחסית, עשויים לגרום לכאבי ראש חזקים, כפי שמיליונים רבים של אנשים נוכחו לדעת.

מדבר גובי וקרחון ענק

למשל, אנשים רבים נוטים לקבל כאבי ראש כתוצאה משהייה ממושכת במזג אויר חם. על פי רוב, מדובר באנשים בעלי נטייה למצבי לחץ דם גבוה, הזעה מרובה ופנים סמוקות ובאופן כללי אנשים אשר נוטים לסבול כתוצאה מחום. לחום הרב השפעה על מערכות רבות בגוף וגם על המוח, כך שחום יכול בהחלט להוות סיבה מרכזית לכאבי ראש בקרב אנשים מסוימים.

תופעה זו ידועה מזה שנים רבות, וברפואה הסינית אף נוטים לכנות אנשים הסובלים מכאבי ראש עקב שהייה באקלים חם – “טיפוסי יאנג”, שכן על פי תורת הרפואה הסינית, מדובר במצב של עודף באנרגיית “יאנג”.

מצד שני, עבור אנשים רבים גם חשיפה למזג אוויר קר במיוחד עלולה לגרום לכאבי ראש חזקים, כמו גם לבעיות בריאותיות אחרות. מצב זה אינו סותר את המצב הקודם שתיארנו. כלומר – גם אנשים הנוטים לסבול מחום ולחוש בכאבי ראש כתוצאה משהייה באקלים חם, עלולים לסבול מכאבי ראש באקלים קר. זאת מכיוון שהיווצרות כאבי ראש כתוצאה משהייה באקלים קר במיוחד מתחילים ברבות מן הפעמים כתוצאה מהיתפסות של שרירי השכמות והצוואר (שרירים תפוסים כתוצאה מחשיפה לקור היא תופעה המוכרת לרובנו).

ברגע ששרירים אלו נתפסים ומתכווצים בצורה משמעותית, הם עלולים ללחוץ על העצבים העוברים באזורים אלו ועולים אל הראש, וכך להתחיל ולהקרין ולגרום לכאבי ראש חזקים. במקרה זה, הלחץ על העצבים המעצבבים את הראש דומה ללחץ המופעל על העצבים היוצאים מעמוד השדרה ומעצבבים את הרגליים במקרה של פריצות דיסק, אז חווים מטופלים רבים הקרנות של כאבים לאזורי הרגליים, הרגשות נימול ועוד.

הרפואה המשלימה יודעת לתת מענה אפקטיבי למקרים של כאבי ראש חזקים כתוצאה מחשיפה לסוגי אקלים קיצוניים או לשינויי אקלים תכופים, על ידי טיפולים כמו דיקור סיני או יפני וכד’. בנוסף, חשוב לשמור על עצמנו כמובן, וכך למשל לדאוג להתלבש בצורה חמה, לחמם ולמתוח את השרירים באקלים קר, ולדאוג לקרר את עצמנו, לשתות הרבה ולא להיחשף יותר מדי לשמש במקרים של אקלים חם במיוחד…

כאבי ראש בהריון

המקרה של כאבי ראש בהיריון גם הוא מקרה מוכר ונפוץ, כאשר ניתן למנות מספר רב של סיבות פוטנציאליות הגורמות לכאבי ראש בהיריון. למשל – חוסר איזון הורמונאלי, המתרחש כתוצאה מהשינויים ההורמונאליים הנרחבים שעובר הגוף במהלך ההיריון. סיבות אפשריות נוספות לכאב ראש בהריון הן לחץ דם נמוך ממנו סובלת האישה, לחץ נפשי אינטנסיבי במהלך תקופת ההיריון (ללא ספק מדובר בתקופה מעט מלחיצה ומרגשת מבחינה נפשית..), אנמיה ומחסור בברזל בדם ועוד.

כאמור, הסיבות הללו מוכרות למרבית הנשים, אשר יודעות להתכונן לכך שהן עלולות לחוות מצבים של חוסר איזון הורמונאלי, לחצים נפשיים, מחסור בברזל ועוד. עם זאת, הרבה נשים אינן בהכרח מקשרות את הסיבות הללו לתופעות ספציפיות כמו כאבי ראש חזקים בהיריון, בין אם מחוסר מודעות או מכל סיבה אחרת. ברגע שמבינים את הסיבות השונות והאפשריות לתופעה כמו כאבי ראש בהיריון, ניתן לטפל בתופעה, להקל על הגוף ולהפחית מהחוויות הפחות נעימות של תקופת ההיריון.

טיפול אלטרנטיבי לכאבי ראש בהריון

אחת הבעיות העיקריות שבהתמודדות עם תופעות שליליות שונות של תקופת ההיריון, כמו כאבי ראש בהיריון, הוא כי גופה של אישה בהיריון נמצא במצב עדין ורגיש הרבה יותר מאשר בדרך כלל. לכן, מומלץ להימנע מתרופות רבות ושונות ומטיפולים כאלו ואחרים.

טיפול המומלץ לנשים עבור מקרים של כאבי ראש בהיריון, הוא דיקור סיני. כידוע, דיקור סיני משתמש במפת הגוף על מנת לאבחן נקודות מדויקות ומסוימות בגוף, בהן ננעצות המחטים הדקות המסייעות לגרות אזורי מפתח ולעורר בגוף תהליכים טבעיים ונחוצים. כך, דיקור סיני מסייע להשיב את האיזון ההורמונאלי לגוף ולחזק מערכות פנימיות שונות אשר משפיעות על תופעות כמו כאבי ראש בהיריון, ותופעות רבות נוספות.

דיקור יפני גם הוא מומלץ עבור מקרים של כאבי ראש חזקים בהיריון, שכן מדובר בשיטת דיקור נוספת ומעט שונה, העושה שימוש במחטים מעט דקות יותר, בשיטת אבחון שונה ובאביזרים נלווים נוספים. הנקודה החשובה ביותר אשר הופכת את הדיקור הסיני והיפני למומלצות כל כך עבור מקרים של כאבי ראש בהיריון היא כי מדובר בטיפולים בטוחים לחלוטין עבור נשים בהיריון, בניגוד לשימוש בתרופות שונות ולטיפולים קונבנציונאליים רבים.

רפלקסולוגיה גם היא מומלצת כטיפול טבעי לכאב ראש בהריון, במיוחד אם הכאבים נובעים מלחץ נפשי או חוסר איזון הורמונלי.

כאבי ראש עקב צליפת שוט

צליפת שוט היא מצב בו הצוואר “נזרק” בעקבות תאונת דרכים. בדרך כלל המצב הוא בו כלי רכב מתנגש בכלי הרכב שלפניו. המצב יוצר טראומה לצוואר ולראש. לאחר מספר שעות עד ימים הביטוי יהיה סחרחורת, כאבי ראש בצידי הראש ובעורף, מגבלה בתנועת הצוואר וכאבי צוואר.
במרפאות שלנו אנו מציעים  לסובלים מכאב ראש לאחר צליפת שוט מגוון רחב של טיפולים המבוצעים על ידי מטפלים מומחים המחזיקים בניסיון רב.

כתבות וסרטונים
כאב ראש לאחר צליפת שוט
כאב ראש לאחר צליפת שוט
צליפת שוט היא פציעה שמתרחשת כאשר הראש נע בפתאומיות ובעוצמה קדימה, אחורה או לצדדים.
סינוסיטיס
כאבי ראש סינוסיטיס
סינוסיטיס היא בעיה שכיחה מאוד באוכלוסייה הכללית, אין זה פלא שניתן לראות התייחסות נרחבת אליה במגוון רחב של טכניקות טיפול אלטרנטיביות
כאב ראש מקבצי - אבחון וטיפול
כאב ראש מקבצי, הנקרא גם כאב ראש מצררי, הוא התקף עוצמתי של כאב ראש, הגורם לסובלים ממנו לייסורים קשים. בדרך כלל הכאבים מופיעים מאחורי העין, בצד אחד של הראש בלבד. במרפאות אלטרנטיבה מחזיקים בניסיון רב בטיפול בסובלים מכאב ראש מקבצי
כאב בחלקו האחורי של הראש
כאב אוקסיפיטלי - כאב בחלק האחורי של הראש
כאב כרוני המופיע בחלק האחורי של הראש ומאחורי העיניים, המלווה בנוסף בכאב בחלק העליון של הצוואר נובעת כתוצאה מלחץ המופעל על העצב האוקסיפיטלי הגדול - במרפאות המומחים של אלטרנטיבה, תמצאו מטפלים המחזיקים בניסיון של עשרות שנים בטפול בסובלים מכאב ראש אוקסיפיטלי.
כאב ראש באיזור המצח
כאב ראש באיזור המצח
ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של כאבי ראש במצח. אי לכך, במסגרת תהליך האבחון חשוב להתייחס לא רק למיקום של הכאב, אלא לתסמינים נוספים, שיכולים לשפוך אור על הגורם לכאבי הראש.קראו על טיפול במרפאות אלטרנטיבה לסובלים מכאבי ראש באיזור המצח
כאבי ראש במהלך ההריון
כאב ראש במהלך ההריון
כאב ראש הוא בין התסמינים השכיחים ביותר הפוגעים באיכות החיים של נשים הרות. ברשת מרפאות "אלטרנטיבה", מוצעת למטופלות קשת רחבה של טיפולים והודות לכך כל מטופלת יכולה לבחור את הטיפולים הקוסמים או המתאימים לה ביותר
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ