h

כל מה שלא ידעתם על כאב וקצת יותר

מחטים
אפשר להשתחרר מכאב

כל אחד מגיע, לפחות פעם בחיים, לביקור אצל רופא בעקבות כאב. מה אנחנו יודעים על כאב? כאב הוא תחום רחב מאוד. קיימים מגוון סוגים של כאבים, כשלכל כאב גורם וטיפול שיכול להקל עליו.

יש לא מעט מיתוסים לגבי כאב ושיכוך כאבים. במרפאת אלטרנטיבה אנו נתקלים במאות מקרים של בעיות כאב מדי חודש, אז החלטנו לרכז עבורכם את כל המידע העדכני ביותר בנושא. קבלו את המדריך הכולל בנושא כאב, ובו מידע עשיר והברור שיאפשר לכם להבין מהו הכאב, כיצד להתייחס אליו ומה צריך לדעת אודותיו.

מהו כאב, איך הוא עובד ומה היא מטרתו?

כאב הוא מונח חוצה תרבויות המתייחס לתחושה פיזית או רגש נפשי, שגורמים לסבל ולאי נוחות. אותותיו העצביים של הכאב נשלחים מסיבי העצבים, בהם קולטים קולטני הכאב את הגירוי, דרך תאי העצב, אל גנגליון השורש האחורי בחוט השדרה, וממנו אל המוח.
בקליפת המוח הסומטוסנסורית מתבצע פענוח אותותיו העצביים של הכאב הגופני, ואילו היבטיו הרגשיים מעובדים בחגורה הקדמית של קליפת המוח הלימבית ובאונה האינסולרית. במקורו הביולוגי, מטרת הכאב הנה לסמן באופן תחושתי מצב של פגיעה ברקמות או איברי גוף, על מנת להמריץ, הן את היחיד והן את החברה סביבו, להימנע מגורמים מזיקים ולהתגונן בפני סכנות.
למשל, כאב כתוצאה מכוויה מחווה לגופנו כי הטמפרטורה שאליה נחשף האיבר הכואב גבוהה מדיי, ומאותת לנו כהרף עין למשוך את חלק הגוף הפגוע ממקור החום. 

סוגי הכאב השונים

כאב הנו, אם כך, מונח רחב שטומן בחובו סוגים רבים ושונים של כאבים, הנבדלים זה מזה. לפניכם עיקר סוגי הכאבים כפי שהם מוכרים באופן רפואי ומדעי כיום:

כאב נוציצפטיבי

כאב שמקורו בגירוי עצבי כתוצאה מטמפרטורה גבוהה או נמוכה מדיי, שינויים מכניים כמו לחץ או קריעה של רקמות גוף או חשיפה לחומרים כימיים מזיקים. הכאבים הנוציצפטיביים נבדלים זה מזה בעומקם:

  • כאב נוציצפטיבי סומטי-שטחי: נובע מהפעלתם של קולטני כאב באזורי העור וברקמות השטחיות של הגוף, והוא מתאפיין בתחושה חדה וברורה, שקל להגדיר את מיקומה.
  • כאב נוציצפטיבי סומטי-עמוק: נובע, מבחינה עצבית, מאותותיהם העצביים של קולטני כאב באחת מהרקמות המצויות בעומק בינוני בגופנו, כמו הרצועות, העצמות, כלי הדם, הגידים והשרירים.
  • כאב נוציצפטיבי קרבי או ויסצרלי: נובע מהאיברים הפנימיים, כתוצאה מאיסכמיה (מחסור באספקת חמצן סדירה), מתיחה או דלקת. הכאב הויסצרלי הנו מפושט וקשה יותר להגדרה ומיקום מדויקים. 

כאב נוירופתי

כאבים נוירופתיים נגרמים כתוצאה מפגיעה עצבית בתאי העצב והרקמות שמעבירות מסרים סנסוריים (תחושתיים) מהגוף למוח.הכאבים הנוירופתיים מתאפיינים בתחושות של שריפה, דקירות, נימול או זרמים חשמליים, ועשויים להיגרם מנזק, טראומות ומחלות שונות. 

כאב מוקרן או מושלך

מונח זה מתייחס לכאב שמקורו באזור מסוים בגוף, והוא מקרין או משליך לאיבר או אזור אחר. הסיבות להקרנת כאבים ממקום למקום בגוף הנן עצביות ואנרגטיות. לדוגמא, במצב של פריצת דיסק, עשויים להיות כאבים דווקא ברגליים, לעתים מבלי תחושת כאב כלשהי בגב עצמו.  

כאב מתפרץ

מדובר בכאב פתאומי וחד, שצץ בבת אחת, ברוב המקרים מבעד למשככי כאבים, כתוצאה משיעול, עיטוש או תנועה בלתי צפויה. לדוגמא, במחלות קשות כמו סוגי סרטן שונים, בהם קיים כאב כרוני המטופל באמצעות משככי כאבים אותם נוטל החולה באופן קבוע, תיתכן הופעה של כאב מתפרץ מבעד לאפקט המאלחש של התרופות. 

כאב פסיכוגני או פסיכוסומטי

כאב שמקורו העמוק הנו מצוקה נפשית או קשיים רגשיים. חשוב להדגיש כי כאבים מסוג זה עשויים להיות חזקים ולהסב סבל לא פחות מסוגי הכאב האחרים, והם מוחרפים כשמחמירים הגורמים הנפשיים או ההתנהגותיים שגרמו לבעיה. 

כאב רפאים או פנטום

מונח זה מתייחס לכאב אותו חשים כרותי גפיים, בהמשך לגדם ובחלקו החסר של האיבר הכרות. מלבד נכים כרותי גפיים גם חלק מהנשים שעברו ניתוח להסרת שד וכן חולים שנותחו להוצאות איברים פנימיים עלולים לסבול מכאב רפאים באזור של האיבר החסר. 

סוגיית אומדן הכאב

הערכת הכאב ואומדן של עוצמתו, משפיעה רבות על אופן הטיפול בו ויכולת המעקב אחריו. על מנת לדעת מה מקל על הכאב ומה מחמיר אותו, להתייחס נכונה לתהליכי ריפוי ולאמוד את מידת האפקטיביות שלהם, מומלץ לנהל יומן, ובו תיעוד לגבי עוצמת הכאבים ותדירות הופעתם. חשוב לציין, שעוצמת הכאב הנה עניין סובייקטיבי, המושפע מסף הכאב האישי, מאמונות שונות, ממידת המתח בה אדם מצוי, מרמות דלקתיות ומגורמים פיזיים ונפשיים רבים נוספים.
לפיכך, מעקב, תיעוד והערכה של עוצמת הכאב במצבים כרוניים, נעשית בהשוואה לחווייתו האישית של המטופל עצמו, היות וזה הפרמטר האמין והמדויק ביותר. על מנת לתת למטופל עצמו מדד השוואתי סובייקטיבי, נהוג לבקש לדרג את רמת הכאב מ-0, המייצג מצב נטול כאבים כלל, ל- 10, המסמל כאב עז וחמור. 

שיכוך הכאב

התרופות משככות הכאבים המוצעות על ידי המערכת הרפואית הקונבנציונאלית לחולים, הן אליה וקוץ בה. מצד אחד, משככי הכאבים מקלים על ההתמודדות עם מצבים רבים ומגוונים, החל מכאב ראש קל וכלה בכאבים כרוניים קשים. מצד שני, לעתים קרובות מדיי התרופות משככות הכאב נלקחות בקלות דעת, ואף כתחליף לטיפול אמתי שירפא את הבעיה מהשורש. 
רבות מהתרופות משככות הכאבים נמכרות ללא מרשם, ומשמשות את הנוטלים אותן כדי להמשיך הלאה בשגרת יומם, תוך פתרון זמני אך גם זמין ומידי של בעיית הכאב. אופן פעולה זה, שעשוי להתאים מאוד כשמדובר בכאב חד פעמי וחולף במהלך יום עמוס, נהיה לבעייתי כשנטילת התרופות הופכת להרגל כרוני. הרי, אחרי הכל, הכאב הנו מנגנון בריא שמטרתו הביולוגית הנה להתריע ולהעלות אל סף מודעותנו מצבי חוסר איזון, חולי ופציעות שיש לטפל ולרפא אותם. אם איננו מתייחסים לבעיה שגרמה להתעוררות הכאב, אלא רק משככים אותו באופן מלאכותי, הדבר משול להחלטה להרוג את השליח, במקום לשמוע מה בפיו, ולטפל בבעיה שעולה מן המידע אותו הוא מוסר לנו.

הצד המואר של הכאב

כשבוחנים את אחת החווית הטבעיות אך גם מכאיבות ביותר בחיי האדם, הלא היא הלידה, מתבררים קשרים מורכבים ומרתקים בין חומרים המופרשים מהמוח האנושי ברגעים הללו, לבין תכונות חיוביות וחיוניות, כמו רגישות לזולת, אמפתיה ואף אינסטינקטים של טיפוח אימהי. הנוירואנדוקרינולוגית סו קרטר, גילתה אי שם בשנות השבעים, את עובדת קיומן של שתי מולקולות רבות השפעה, הקרויות אוקסיטוצין וואזופרסין, אשר משפיעות על היבטים חיוניים ביכולותיו החברתיות והאמפתיות של האדם.

משמעות השם “אוקסיטוצין” ביוונית הנה “לידה מהירה”, ואכן מדובר בחומר שמופרש אצל נשים והנקבות של יונקים רבים נוספים במהלך לידת צאצאיהם. 
מחקרים מדעיים הוכיחו כי לחומרים הללו, המופרשים מההיפותלמוס, השפעה מרחיקת לכת על יכולות חברתיות, רגשות אמפתיים כלפי האחר, מידת ההיקשרות של אם לוולד ואף על הנטייה ליחסים מונוגמיים.

אם כך, ניתן להסיק כי לא זו בלבד שמנגנון הכאב מאפשר לנו לשמור ביתר יעילות על סביבה פנימית יציבה בגופנו ובנפשנו, על ידי כך שהוא מאותת לנו להתרחק מגורמים מזיקים ולטפל בבעיות רפואיות, אלא שהוא אף קשור ישירות ליכולתנו לחוש אהבה, חמלה וקירבה כלפי יקירינו.

תופעות לוואי מרובות ותלות גופנית בתרופות

מובן שלמרות היותו של הכאב מנגנון ביולוגי טבעי ואף מועיל, מי שסובל מכאבים, כרוניים או אקוטיים, מעוניין, בראש ובראשונה, להשתחרר מהם.  האמצעי המקובל והשכיח ביותר לשיכוך כאב הנו תרופתי.
רבות מהתרופות לשיכוך כאב, הן אלו שנמכרות ללא מרשם ועל אחת כמה וכמה הכדורים החזקים יותר, שניתנים בהוראת רופא בלבד, מייצרות תלות גופנית וכרוכות בתופעות לוואי מזיקות ומגוונות. התלות הגופנית שחולים מפתחים במשככי הכאבים, גורמת להם להזדקק לתרופות באופן קבוע ואף יומיומי, וכן משפיעה לעתים קרובות על המינון הנדרש כדי להגיע להשפעה אפקטיבית, אשר הולך ועולה.
במרבית המקרים, לאחר זמן, גופנו מפתח עמידות לתרופות בהן פיתחנו , והן מפסיקות להיות יעילות בשיכוך הכאבים שלנו. בנוסף, רבים מהאנשים שנוטלים תרופות משככות כאבים, סובלים קשות מתופעות הלוואי שלהן, שיכולות לבוא לידי ביטוי בבעיות קלות כמו פריחה או בחילה ועד לכדי פגיעה ממשית בכבד, בכליות ובתפקודים החיוניים של שלל איברים ומערכות בגוף.

שיטות טיפול אפקטיביות וטבעיות לטיפול בכאב

אלטרנטיבה הינה רשת מרפאות כאב פרטיות, המציעה למטופליה מבחר מגוון של שיטות טיפול בכאב, בהתאמה אישית. 
השילוב בין מספר שיטות טיפול שונות, שהמכנה המשותף בין כולן טמון בהיותן טבעיות לחלוטין ונטולות תופעות לוואי, וההתאמה האישית המבוססת על אבחון אינדיווידואלי ומעמיק לצד ניסיונו הענף של צוות המטפלים המיומנים, מעלה את סיכויי ההחלמה למקסימום. 
לפניכם מידע מתומצת וחיוני, אודות שיטות הטיפול הפופולאריות והמתקדמות לריפוי כאבים, אשר כבר סייעו לאינספור מטופלים במרפאות אלטרנטיבה להשאיר את חוויית הכאב מאחוריהם: 

טיפול בגלי הלם

שיטה חדשנית, המוגדרת על ידי חלק מקופות החולים וחברות הביטוח הרפואי כטיפול דוחה ניתוח. מכשיר האורתוספק, המפיק את גלי ההלם, משגר גלי אור וגלים אלקטרומגנטיים לאזור הכאב. גלים אלו, המבוססים על פיתוח של טכנולוגיה רפואית מוכרת, שמשמשת, בין היתר, לריסוק אבנים בכליה, מייצרים אפקטים טיפוליים של פיזור הסתיידויות והידבקויות בגידים ובמפרקים השונים, הגברת קצב היווצרותם של כלי דם חדשים והפחתה של תהליכים דלקתיים.  כתוצאה מכך, גלי הלם הם כלי טיפולי מעולה לבעיות כמו בדורבן בכף הרגל, כתף קפואה, מרפק טניס, דלקות פרקים וגידים ובמגוון רחב של כאבים נוספים.

טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים

הטיפול בפולסים אלקטרו-מגנטיים המתקדם בעולם לכאבים, בעיות עצביות, שחיקת סחוס ובעיות רפואיות נוספות. השדה המגנטי המושרה על גופו של המטופל באמצעות זרם חשמלי, משתנה בתדירותו ועוצמתו, באופן המותאם לאבחון ולבעיות הספציפיות של המטופל. הטיפול זכה לאישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA, הן בהיבט של היותו בטיחותי והן מבחינת מידת האפקטיביות שלו בריפוי הבעיות שכלולות בהתוויות הטיפוליות שלו, כמו כאב לאחר ניתוח, בעיות אורתופדיות, דלקות פרקים ושברים, ולא בכדי. הטיפול משפיע הן ברמה העצבית של הולכת אותו הכאב למוח, הן בעידוד יצירת כלי מוגברת ושיפור אספקת החמצן לרקמות הפגועות, והן ברמת התקשורת הבינתאית, בה מתאפשרים תהליכי ריפוי והתחדשות.  

טיפולים בדיקור סיני

שיטת טיפול זו, שצברה אלפי שנות ניסיון בסין ואשר יעילותה לריפוי כאבים הוכחה במאות מחקרים מדעיים מודרניים, מאפשרת לרפא את הכאב מהשורש, באמצעות החדרת מחטים דקיקות ועדינות לנקודות האנרגיה הייחודיות בגופנו. הטיפול בדיקור מתבסס על אבחון אישי מתקדם ומעמיק, כשהנקודות אליהן מוחדרות המחטים נבחרות בהתאמה אישית לכל מטופל ומטופלת. השפעות הטיפול חורגות בהרבה משיכוך כאבים אפקטיבי בלבד, ומסייעות לאזן מצבים דיסהרמוניים בגוף, וכן לטפל, לרפא ולמנוע מגוון רחב של בעיות רפואיות.

טיפולי דיקור בשיטת ד”ר טאן

פיתוח ייחודי של הדיקור הסיני, המאפשר לטפל באזור הכאב מבלי לדקור אותו ישירות. הדיקור בשיטתו של ד”ר טאן נעשה במקום אחר בגוף, המשקף ומאזן את אזור הכאב הבעייתי. לדוגמא, כדי לטפל בכאבים במרפק, ידקור המטפל נקודות בברך ולהיפך, ואילו על מנת לרפא כאב בכף הרגל ישמשו נקודות דיקור בכף היד. השיטה אפקטיבית להפליא, ומביאה לתוצאות מצוינות בזמן קצר ביותר.

דיקור יפני ונוירולוגי בשיטת

YNSA הינה שיטת דיקור אפקטיבית במיוחד לטיפול בכאבים עקשניים שלא מגיעים להקלה באמצעות שיטות טיפול אחרות. הדיקור היפני הנו שטחי מבחינת העומק אליו מוחדרות המחטים ביחס לדיקור הסיני, ומבוסס על אבחון דרך איתור נקודות רפלקס ייחודיות בגוף, אשר רגישות למגע ומשקפות היטב את מקורותיה האמיתיים של הבעיה, מה שהופך אותו ליעיל ביותר.  דיקור נוירולוגי בשיטת YNSA, הוצג לעולם לראשונה בשנת 1973 על ידי הרופא היפני המפורסם ד”ר יאמומוטו, ומאפשר הפגת כאבים וריפוי מעמיק דרך הפעלתן של נקודות שונות בעלות השפעה נוירולוגית על פני הקרקפת, באמצעות מחטים זעירות.

טיפולי פיזיותרפיה ייחודיים להפגת כאבים

שילוב מנצח של שיטת מייטלנד, עם פיזיותרפיה סינית, הקרויה גם טווינה, ושימוש בנקודות טריגר פוינטס. מטופלים רבים הצליחו, באמצעות הפיזיותרפיה הייחודית הזו, להשתחרר מכאביהם וללמוד תרגילים, מתיחות ודרכי יציבה חדשים ובריאים, אשר מונעים את חזרת הבעיה.הטיפולים מבוססים ברובם על מגע, לחיצות ותנועה פאסיבית של מפרקים, ומקנים פתרון אפקטיבי, עמוק ומהיר בהשפעתו לכאבים מכל הסוגים. 

רפואת תדרים לטיפול בכאב

רפאות תדרים הינה שיטת טיפול מהפכנית בה נשלחים תדרים בעוצמה ובמרחקים מסוימים, אשר ביכולתם לתקן פעילות של איברים ומערכות בגופנו שיצאו מפעילות תקינה.  התוצאות בהפגת כאבים מרחיקות לכת, ומלבדן מתקבלים אפקטים חשובים נוספים, הכוללים איזון מחודש וכולל של מערכות הגוף, חיוניות וויטליות מוגברות, ריפוי מגוון מחלות וטיהור שלל רעלנים מהתאים. 

אוסטיאופתיה

אוסטיאופתיה – שיטת טיפול מנואלית לבעיות אורתופדיות וכאב לאיזון מערכת עמוד השדרה והשלד. האוסטאופתיה מטפלת במגוון מצבים של בעיות שלד, שרירים ועמוד השדרה, ובכאבים הנובעים מהן בהצלחה רבה, אשר מבוססת על הריפוי המעמיק ברמה העצבית המושפעת ממנחי חוליות השדרה והעצמות בגופנו.  

תוספי מזון ייחודיים וייעוץ תזונתי

החל מתוספי תזונה פורצי דרך, כדוגמת “סופר גלוקוזאמין”, המזרזים את תהליכי הריפוי ועבור בהמלצות תזונתיות המסייעות להפחית מצבי דלקת בפרקים וברקמות נוספות בגוף, למזון שאנו אוכלים מקום מרכזי בהבראתנו מהכאב ומניעת הישנותו.  לפיכך, לטיפול התזונתי השפעה רבה בתהליך שמביא את מטופלינו במרפאות אלטנרטיבה להשתחרר מכאביהם ולאמץ אורח חיים בריא שמונע את חזרת הבעיה.

כתבות נוספות
הסיבות העיקריות לכאבים ברגליים
חווים כאבים ברגליים, ואין לכם מושג מה אתם צריכים לעשות? עליכם לדעת כי אינכם נמצאים לבד.
כאבי ברכיים לאנשים עם מוגבלויות
טיפול בדורבן בעקב
במרפאת כאב אלטרנטיבית אלטרנטיבה מתמחים בטיפול בכאבים בכלל ובפרט בבעיית דורבן העקב, אבל בראש ובראשונה אנחנו מטפלים...בכם, בכל מטופל ומטופלת שמגיעים אלינו! זו גם הסיבה שאנחנו לא יכולים להצביע על טיפול אחד ויחיד שיפתור לכם את הבעיה: אנו מודעים לכך שמידת הצלחתו של התהליך הטיפולי...
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ