כאב ראש מקבצי – אבחון וטיפול

כאב ראש מקבצי, הנקרא גם כאב ראש מצררי, הוא התקף עוצמתי של כאב ראש, הגורם לסובלים ממנו לייסורים קשים. בדרך כלל הכאבים מופיעים מאחורי העין, בצד אחד של הראש בלבד. אופי הכאבים פתאומי ודרגת הכאבים חמורה מאוד. למעשה הסובלים מכאב ראש מקבצי מדווחים על כאבים חמורים יותר מאלו האופייניים למיגרנה למשל. הסיבה בגינה סוג זה של כאב ראש נקרא כאב ראש מקבצי נעוצה בעובדה שבדרך כלל הבעיה באה לידי ביטוי בהתקפים חוזרים ונשנים של כאבי ראש מדי יום ביומו, כשלרוב מדובר בשלושה גלים של כאבי ראש לאורך היממה.

כל גל נמשך בין רבע שעה לשלוש שעות אך לרוב הוא נמשך לא יותר משעה. חשוב לציין כי ישנם חולים הסובלים מכאב ראש מקבצי בשעות הבוקר המוקדמות וישנם אף המקיצים משנתם כתוצאה מהכאבים. חלק מהחולים מטיחים את ראשם בקיר מרוב ייאוש ותסכול ורבים מהם מהלכים הלוך ושוב בחדר וחשים תחושה חזקה של חוסר אונים. עוד יש לציין כי מדובר בתופעה יחסית נדירה, המופיעה בשכיחות של 1:10,000 בני אדם באוכלוסייה הכללית וישנם כאבי ראש אחרים נפוצים בהרבה.

התסמינים של כאב ראש מקבצי

התקף של כאב ראש מקבצי מתחיל ללא כל אזהרה מוקדמת ומתפתח במהירות. בדרך כלל הוא מורגש מאחורי העין אך ישנם מקרים שבהם הוא מופיע באזור הלחיים והרקות. הכאבים מופיעים לרוב עד שלוש פעמים ביום אך במקרים החמורים ביותר החולה עשוי לסבול אפילו משמונה התקפים במהלך היום. ההתקפים מתרחשים מדי יום במשך מספר שבועות עד מספר חודשים ולאחר מכן בדרך כלל ישנה תקופת הפוגה נטולת כאבים. תקופת ההפוגה יכולה להימשך מספר חודשים עד מספר שנים.

יחד עם זאת אחד מתוך כל עשרה חולים הסובלים מכאב ראש התקפי, לא חווה תקופות של הפוגה, אלא התקפים יומיומיים המתרחשים באופן רציף. רוב החולים מדווחים על כך שהכאבים מופיעים מדי יום באותן שעות וחלק ניכר מהמטופלים מדווחים כי הכאבים מתעוררים כשעתיים לאחר שהלכו לישון, מדי לילה בדיוק באותה השעה. בדרך כלל הכאב מופיע בכל פעם באותו צד של הראש אך במקרים מסוימים הכאב נודד לצד השני.

כיצד מטפלים בכאב ראש מקבצי ברפואה הקונבנציונאלית?

משככי הכאבים הנפוצים אינם יעילים עבור מטופלים הסובלים מכאב ראש מקבצי וזאת כיוון שהפעולה שלהם איטית מדי. הטיפול בכאב ראש מקבצי כולל שימוש בתרופה הנקראת סומטריפטן, הניתנת בהזרקה או בתרסיס אף. התרופה נלקחת ברגע שכאב הראש מתחיל ונחשבת ליעילה מאוד. יחד עם זאת השימוש בה אסור לסובלים ממחלת כלי דם היקפית או לחולי לב. בנוסף ישנה אפשרות לטפל בסובלים מכאב ראש התקפי באמצעות חמצן טהור, הנשאף באמצעות מסיכה במשך רבע שעה.

כמו כן ישנן תרופות שמטרתן למנוע את ההתקפים, כשבעיקר מדובר כיום בליתיום או וראפאמיל וכן ישנה אפשרות לבצע הזרקה של חומרי אלחוש לעצב העורפי, המקשר בין הגולגולת לחלק העליון של עמוד השדרה.

כיצד מטפלים בסובלים מכאב ראש מקבצי במרפאות אלטרנטיבה?

במרפאות המומחים של אלטרנטיבה מחזיקים בניסיון רב בטיפול בסובלים מכאב ראש מקבצי. בין היתר נעשה שימוש במרפאות של אלטרנטיבה בפולסים אלקטרומגנטיים, בדיקור נוירולוגי יפני וברפואת תדרים (ביורזוננס). מגוון הטיפולים המוצעים במרפאות אלטרנטיבה רחב ביותר. הודות לכך, באפשרותנו להתאים לכל מטופל את הטיפול המתאים לו ביותר באופן אישי. אם אתם סובלים מכאב ראש מקבצי, צרו קשר עוד היום עם המומחים של אלטרנטיבה, בטלפון מספר 072-3902476 ועשו את הצעד הראשון להקלה ולחיים שקטים, רגועים ונטולי כאבים.

בעיות מטופלות