כאבים באצבעות הידיים

כפות הידיים שלנו הן החלקים הפעילים ביותר בגפיים העליונות. למרות זאת, מדובר גם בחלקים הכי פחות מוגנים. כפועל יוצא מכך, כף היד סובלת משכיחות גבוהה מאוד של פציעות. אצבעות כפות הידיים הן מבנים מורכבים הכוללים גידים, עצמות, מפרקים, שרירים, עצבים וכלי דם. כל אחת ואחת מהרקמות האלו עשויה להינזק כתוצאה מאינספור גורמים שונים ולגרום לכאבים חמורים, פגיעה בתפקוד וירידה באיכות החיים באופן כללי.

להלן כמה מהגורמים המרכזיים לכאבים באצבעות הידיים:

• דלקת במפרקי האצבעות – ישנן לא מעט מחלות שיכולות לגרום להתפתחות של דלקת מפרקים באצבעות הידיים. בין היתר מדובר בדלקת מפרקים שגרונית, מחלת חיסון עצמי שבה מערכת החיסון תוקפת את מפרקי הגוף. מחלה נוספת שיכולה לבוא לידי ביטוי בדלקת במפרקי אצבעות הידיים היא דלקת מפרקים ניוונית, שבה ניתן לראות שחיקה של הסחוס המפרקי בעיקר במפרקי האצבעות, הברכיים, עמוד השדרה והירכיים. הדלקת במפרקי האצבעות יכולה להיות גם תוצאה של חדירת זיהום למפרק (דלקת מפרקים זיהומית), יש חולי פסוריאזיס המפתחים דלקת מפרקים באצבעות הידיים (דלקת מפרקים פסוריאטית).
  • תסמונת התעלה הקרפלית (סינדרום מנהרת שורש כף היד) – תסמונת הנובעת כתוצאה מלחץ מוגבר על העצב המדיאני העובר בתעלת שורש כף היד. התסמונת יכולה לגרום לעקצוצים, נמלולים וכאבים באגודל ובשלוש האצבעות הסמוכות לאגודל.
  • אצבע הדק – אחד מהגורמים השכיחים ביותר לכאבים בכף היד בקרב מבוגרים הוא מצב הנקרא “אצבע הדק”. מצב זה בא לידי ביטוי בכיפוף של אחת האצבעות או האגודל כלפי כף היד באופן כזה שלא מאפשר ליישר אותה. בעיה זו יכולה להתרחש במספר אצבעות בו זמנית או באצבע אחת בלבד והגורם לבעיה הוא לרוב דלקת בגיד או בתעלת הגיד המניע את האצבעות המעורבות.
  • חבלות בעצמות – בדומה לכל עצמות הגוף, חבלות טראומטיות יכולות לגרום לסדקים ושברים בעצמות האצבעות. החבלה יכולה להיות תוצאה של פציעת ספורט, תמיכת הגוף בזמן נפילה, תאונת דרכים ועוד.

טיפול בכאבים באצבעות הידיים ברפואה הקונבנציונלית

הטיפול בכאבים באצבעות הידיים ברפואה הקונבנציונלית משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפתחות הבעיה. אי לכך, לפני שניתן יהיה לבחור את הטיפול המתאים למטופל, יש לבצע תהליך אבחוני מקיף הכולל במקרים רבים בדיקות הדמיה כמו CT או MRI, בדיקות דם שונות ועוד. הטיפול יכול לכלול בין היתר הזרקת קורטיקוסטרואידים למפרקים, קיבוע בסד, ניתוח, שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים ועוד.

טיפול בכאבים באצבעות ברפואה האלטרנטיבית

בניגוד לרפואה הקונבנציונלית שבה הטיפול מתמקד בבעיה המקומית, הגישה ההוליסטית המאפיינת את שיטות הרפואה האלטרנטיביות מביטה במטופל ממבט על. הכוונה היא לכך שהטיפול לא מתמקד רק באצבעות הידיים, אלא גם באורח חייו של המטופל, בהרגלי התזונה שלו, במצב רוחו, בטרדות היומיום שלו ועוד.
השיטות המתאימות לטיפול בכאבי אצבעות המגיעות מתחום הרפואה האלטרנטיבית הן למשל טאי צ’י, דיקור יפני, פיזיותרפיה, טיפול בגלי הלם, טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, יוגה ופלדנקרייז.

יש רק לציין כי במקרים רבים מקור הכאבים בדלקת חמורה, בזיהום או במגוון גורמים אחרים שלא ניתן לטפל בהם באמצעות שיטות אלטרנטיביות בלבד. אי לכך, בכל מקרה של כאבים באצבעות, מומלץ ראשית לגשת לאבחון רפואי ורק לאחר מכן לשלב את הטיפול הקונבנציונלי עם שיטות טיפול אלטרנטיביות, היכולות לזרז את הריפוי, לעודד את ההחלמה ואף למנוע את הישנות הכאבים בעתיד.

בעיות מטופלות