h

טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים

טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים משתנים
טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים משתנים

טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים (PEMF – pulsed electromagnetic field therapy) הוא הטיפול המתקדם בעולם לכאבים, בעיות עצביות, שחיקת סחוס ובעיות בריאות.
במרפאות אלטרנטיבה אנו מאמינים שמגיע לכם להחלים ולהרגיש טוב יותר ולכן אימצנו וכעת אנו שמחים להעניק לכם את הטיפול המתקדם הזה!

 

טיפול טבעי
אבחון יחודי
טיפול משולב
יעוץ ראשוני חינם

מה זה טיפול pemf באמצעות פולסים וגלים אלקטרומגנטיים?

מדובר בשיטת טיפול וריפוי ללא תרופות באמצעות מכשיר ייחודי מסוגו, המשרה על האזור הפגוע בגוף שדה מגנטי באמצעות זרם חשמלי המשתנה בתדירות, בצורת הגל ובעוצמת הגל בהתאם לבעיה או למחלה המטופלת.

צפו בתוכנית של ד”ר אוז בארה”ב, שם הוצגה הטכנולוגיה לראשונה:

במהלך השנים היישומים של טכנולוגיה חדשנית זו נחקרו ונמצאו לה שימושים רבים במגוון רחב של בעיות ומחלות. קיימת כמות עצומה של מחקרים בנושא, ברובם עם קבוצות בקרה. הטכנולוגיה מכונה גם בשם PEMF (ראשי תיבות של  PULSED ELECTRO – MAGNETIC FIELD)  או PEMT( Pulsed electromagnetic therapy ) והיא אושרה ע”י ה – FDA.

משמעות האישור ע”י ה-FDA (בניגוד לתקן CE), היא שהטיפול הוא גם בטוח (CE) וגם מספק את התוצאה שהטכנולוגיה הגדירה!

בעיות מטופלות

מהן השפעות הטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים?

הטיפול לא רק מקל על הכאבים ומשפר את הסימפטומים. הטיפול באמצעות שדה אלקטרו-מגנטי מרפא, מחדש תאים, מעודד שיקום של תאים, כולל תאי עצם ותאי סחוס ונמצא שחילוף החומרים בתוך התאים הפגועים חוזר לרמה הנורמלית. טיפול באנשים שעברו ניתוחים מסוגים שונים הביא לכך שהמטופלים החלימו מהר יותר, סבלו מפחות דימומים וזיהומים, אזור הניתוח היה פחות נפוח אצלם והכאבים פחתו. 

טיפול בשדה אלקטרומגנטי PEMF על האיזור הפגוע יוצר שלוש השפעות עיקריות:

  1. השפעות ברמת התא: בתוך התא מתרחשים תהליכים פנימיים ובין תאיים המשחזרים את התקשורת בתאים הפגועים ובכך נוצרת פעולת שרשרת של ריפוי הרקמות הפגומות. השימוש השכיח ביותר במכשיר הוא בתחום האורטופדיה, בעיקר במצבים כגון איחויי שברים, מחלות עצם ופרקים, כאבים לאחר ניתוחים (עבר אישור FDA), פגיעות ספורט ומצבי כאב באופן כללי (כגון פיברומיאלגיה ודלקות פרקים).
  2. עידוד זרימת הדם וסירקולציית הדם בתאים וברקמות: טיפול בשדות אלקטרו מגנטיים גורם לאספקת דם סדירה באמצעות כדוריות הדם האדומות.
    כיצד זה קורה? יכולת הספיגה והיכולת שלהן להעביר חמצן ממקום למקום עולה באופן משמעותי. כתוצאה מכך מגיעה אספקת חמצן בצורה סדירה לרקמות ולתאים המטופלים, מה שמאיץ את תהליכי הריפוי ואת האפקט האנטי דלקתי בצורה משמעותית.
  3. השפעה על הולכה עצבית של אותות כאב למוח: הטיפול משפיע על הולכת הכאב בתאי העצב למוח ובכך עוזר בהבראת האיבר ובשיקומו.
טיפול בשדה אלקטרו - מגנטי
טיפול בשדה אלקטרו - מגנטי

כיצד טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים עובד?

גופנו הינו מערכת של תאים הטעונים במטען חשמלי. אותות חשמליים עוברים דרך העצבים ומפעילים את הרקמות ואת האיברים הפנימיים שלנו. למשעל בדופן של כל תא נמצאות מעין “משאבות” וקולטנים (המסוגלים לזהות אותות חשמליים או חומרים מסויימים) שמגיבים לאותות הנשלחים אל התא. הפעולות שהתאים מבצעים קשורות בהעברה של חלקיקים טעונים כגון נתרן, אשלגן, כלור וסידן, המשמשים בתור סימנים (אינדיקטורים) להפעלה וכיבוי של מערכות שונות בתא.

כאשר איבר או רקמה נפגעים וניזוקים עקב תהליך דלקתי ממושך, רעלנים, פציעה, טראומה או ניתוח, הפעילות החשמלית בחלק מהתאים באזור נפגעת ויוצאת מאיזון. כתוצאה מכך התאים אינם מסוגלים לתפקד בצורה יעילה, הם לא מגיבים לגירויים של הגוף (או אותות של מערכת העצבים המרכזית) ולכן אינם מסוגלים לתקן את הנזק שנוצר. ביטוי לכך ניתן למצוא, למשל, בדלקות בגידים ובמפרקים ההופכות להיות כרוניות (ואינן מגיבות לטיפולים תרופתיים או אלטרנטיביים).

כיצד ניתן להשפיע על פעילות חשמלית לא תקינה של התאים?

על ידי הפעלה של שדה אלקטרו-מגנטי בתדירות מדויקת, בעוצמה נמוכה ובטוחה, אנחנו מסדירים ומאזנים את המטען החשמלי של התאים הפגועים. כך מתאפשרת הפעלה יעילה של תהליכי ריפוי עמוקים.

טיפול בשדה אלקטרו - מגנטי
טיפול בשדה אלקטרו - מגנטי

מאילו בעיות אפשר להיפרד הודות לטיפול בפולסים?

הטיפול באמצעות שדה אלקטרו מגנטי פעימתי (Pulsed electromagnetic therapy – PEMT) יעיל במיוחד לכאבי מפרקים, כאבי גב וצוואר, תסמונת פיברומיאלגיה ועייפות כרונית, נוירופתיה, בעיות נוירולגיה ומגוון רחב של בעיות בריאות נוספות. בניסויים שבדקו את היעילות של הטיפול על מטופלים עם כאבים כרוניים בברכיים או בעיות ברכיים על רקע שחיקת סחוס, נמצא שהיה שיפור גם בכאבים וגם בטווח התנועה של המפרק הפגוע.

אותה תוצאה נצפתה גם בטיפול בסובלים מכאב גב או צוואר על רקע שינויים בעמוד השדרה או מחלות של הדיסק הבין חולייתי. שוב, נצפה שיפור משמעותי בכאבים ואיתו שיפור משמעותי בטווחי התנועה. המשמעות היא, שהמטופל מסוגל לבצע את התנועות היומיומיות ללא קושי ולכן לא נזקק לכדורים נגד כאבים. בנוסף נצפה שיפור ניכר בתופעות כואבות ובלתי ניתנות לטיפול כמו נוירופתיה סוכרתית או תופעות שהתרחשו בעקבות נזק של תרופות, וכן נויראלגיה לאחר דלקת של עצב תחושתי.

לסיכום, הטיפול לא רק מביא הקלה בתסמינים, הוא מסייע לגוף לרפא את עצמו בצורה יעילה ולתקן נזקים בתאים וברקמות. כל זה באמצעות שימוש מבוקר בשדה האלקטרומגנטי, באופן שאינו גורם לאי נוחות, בטוח ומאושר על ידי ה- FDA האמריקאי ומתאים כמעט לכל אחד. 

שאלות נפוצות על טיפולי ה- pemf

  • שאלה: מהו אותו שדה אלקטרו מגנטי? האם זה בטוח?
    השדה האלקטרו מגנטי שהמכשיר מייצר הוא קבוע בכיוון שלו. השדה מופעל ומופסק, כלומר פועם (לכן גם טכנולוגיה זו מכונה לעתים בשם טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים פעימתי) בתדירות הנחשבת נמוכה יחסית במונחים של חשמל ומגנטיות. לדוגמא, בעוד שהשדה המגנטי אותו מקרין המיקרוגל מגיע למאות הרצים (Hz), מדובר בטיפול זה על סדרי גודל של עד 30 Hz (עד 30 מחזורים בשנייה). גם מכשיר הדימות MRI (תהודה מגנטית) הוא למעשה שדה מגנטי ענק, הנחשב לבטוח (לראייה נשים יכולות לעבור הדמייית MRI בזמן הריון). 
  • שאלה: כיצד התפתח הרעיון של טיפול בשדה אלקטרו מגנטי? למעשה השימוש בטכנולוגיה זו החל בארה”ב בטיפול בשברים מורכבים של החלימו בצורה טובה. 
  • שאלה: האם לכל בעיה ניתן טיפול זהה? שונה? מדובר במערכת ממוחשבת המצויידת בתוכנה שאליה מזינים את נתוני המטופל, הבעיות שממנו הוא סובל והמערכת מתאימה האופן ממוחשב את פרוטוקול הטיפול, התדר והעוצמה. לכל בעיה או איבר יש פרוטוקול טיפול מסודר ומותאם. הטיפול משתנה במונחים של עוצמת השדה וקצב הפעימות. 
  • מהו מספר הטיפולים הנדרש? מספר הטיפולים הנדרש תלוי באופי הבעיה, במצב הבריאותי של המטופל, היקף הנזק וגורמים נוספים הקשורים במטופל עצמו. כאשר מדובר בבעיה כרונית יחסית ו/או באדם יותר מבוגר, מדובר לרוב על סידרה של 15 מפגשים/ כל מפגש אורך בממוצע כחצי שעה. 
  • האם יש התוויות נגד לטיפול? הטיפול בטוח לגמרי, אך עד שיהיה מידע נרחב יותר נמנעים מטיפול בנשים בהריון. כמו כן הטיפול אסור לבעלי קוצב לב.
טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים יעיל במיוחד לבעיות כאב ומפרקים
טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים יעיל במיוחד לבעיות כאב ומפרקים

מחקרים ומאמרים ברחבי הרשת

טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים הוא תחום נחקר בעולם ופורסמו עליו מאות מחקרים ומאמרים ברחבי הרשת. להלן לינקים לחלק מהם:

  1. דף עם לינקים למחקרים על הטכנולוגיה: PEMF 2000 Studies (2)
  2. נוירולוגיה 1994:
    1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7960477/
    2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11571822/
    3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11279973/
    4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12868251/
    5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12658965/
    6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8063544/
    7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9395691/
    8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17892036/
    9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8074737/
  3. כירורגיה פלסטית 2010: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20527063/
  4. נוירופטיה 2004:
    1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15035963/
    2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18176216/
    3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12927617/
  5. אא”ג: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8877185/
  6. נוירוכירורגיה 2004
    1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14763594/
    2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17983841/
    3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11010056/
  7. כאב 2003
    1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12559244/
    2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12927617/
מבנה תא בגוף האדם
מבנה תא בגוף האדם

פולסים אלקטרומגנטיים לכאבי גב

במחקר אקראי על 100 נבדקים הסובלים מתסמונת כאבי גב ו – 92 הסובלים מתסמונת הצלפת שוט (נקרא גם צליפת שוט או whiplash)  נמצא שלטיפול בטכנולוגיית PEMF יש סטטיסטית פוטנציאל גבוה משמעותי להפחתת הכאבים במצבים אקוטיים אלו הגורמים סבל רב ונזק כלכלי גדול לפרט ולכלל כאחד.Neuro Rehabilitation  PMID: 12016348.

הערת מרפאות אלטרנטיבה: שילוב של טיפול בפולסים יחד עם דיקור נוירולוגי יפני משפר את התוצאות הקליניות באופן משמעותי.

טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים לכאבי קרסול / שינויים ניווניים בקרסול

במחקר פרוספקטיבי על 50 חיילים עם נקע בקרסול בדרגה I – II , נצפתה ירידה משמעותית סטטיסטית בנפיחות בעקבות טיפול אחד של Pulsed Electro Magnetic Fields. מסקנה: טכנולוגית PEMF יכולה לקצר משמעותית את זמן ההיעדרות מאימונים. – Military Medicine  PMID: 8441490

הערת מרפאות אלטרנטיבה: הנסיון מראה כי שילוב של טיפול בגלי הלם יחד עם PEMF לנקעים בקרסול או בעיות בכף הרגל הוא יעיל במיוחד.

צפיפות העצם ופולסים:

בעבודה זו נבדקו 20 נשים המועדות לאוסטיאופורוזיס שקיבלו טיפולי PEMF במשך עשר שבועות. התוצאות מצביעות על האפשרות שהטכנולוגיה יכולה להועיל במניעה וגם בטיפול של אוסטיאופורוזיס. – The Journal of Bone and Mineral Research PMID: 2195843

טיפול בפולסים לבעיית תסמונת התעלה הקרפלית (CTS)

במחקר זה ( כפול-סמיות ורנדומאלי), בדקו את השפעת הטיפול על חולים ב – Carpal Tunnel Syndrome בדרגה בינונית עד חמורה, שלא הגיבו לטיפול שמרני אחר. התוצאות מצביעות על יעילות גבוהה של הטיפול בהפחתת הכאב ויעילות בינונית בשיפור התפקוד העצבי. – Pain Medicine PMID: 18777606

הערת מרפאות אלטרנטיבה: במצבים מסוימים של תסמונת התעלה הקרפלית מומלץ לשלב דיקור נוירולוגי יפני המטפל גם באספקטים של לחץ עצבי המגיע מחוליות הצוואר.

פולסים אלקטרמגנטיים במצבים של הרס סחוס

נמצא כי אחד הגורמים לפגיעה בסחוס הוא בדיקה או טיפול בארתרוסקופיה. במחקרים קודמים נמצא ש PEMF מגן על רקמת סחוס מפני כוחות הרס שונים, ביניהם – ארתרוסקופיה.
במחקר זה נבדקה מידת השיפור בסחוס של חולים שעברו ארתרוסקופיה וקיבלו טיפול בטכנולוגיה של טיפול בשדה מגנטי. 
הטיפול שיפר את התאוששות הסחוס לאחר הניתוח וגם צמצם את צריכתם בתרופות. – Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy  PMID: 17333120

יעילות הטיפול במצבים של נזק עצבי ממקור סוכרתי:

נצפה שיפור משמעותי גבוה בכל המדדים של מחזור הדם הפריפרי, נבדק ונמצא בחולים סוכרתיים עם סיבוכים במחזור הדם הפריפרי, שקיבלו טיפול בפולסים. המחקר גם מצא שהטיפול יעיל כהכנה במקרים של נוירו פתיה סוכרתית. 
במחקר נוסף, נמצא ש – PEMF גורם לעירור וזירוז תהליך הריפוי של פצעים בחולי סוכרת וגם בבריאים, באמצעות רגולציה מזרזת של FGF-2 בתהליך האנגיוג’נסיס.
בעבודה זו גם נבדק ונמצא ש – PEMF יכול למנוע היווצרות אולקוסים סוכרתיים ונמק ואף כריתת גפיים בחולים אלו. – Plastic and Reconstructive Surgery  PMID: 18176216

פיברומיאלגיה

הטיפול נמצא יעיל כמשכך כאב בהרבה אברים בגוף. במחקר קליני כפול-סמיות ואקראי זה נבדקו חולים בפיברומיאלגיה הסובלים מכאבים בכל הגוף וחולים הסובלים מכאבים מוסקולו-סקלטליים כרוניים מקומיים או דלקתיים, שקיבלו טיפול במכשיר PEMF נישא, 40 דקות פעמיים ביום. התוצאות מצביעות על כך שטיפול בפולסים יכול לשמש כטיפול אפקטיבי ובטוח לפחות בחלק מהסובלים מכאבים כרוניים, לא ממאירים. – Pain Research & Management   PMID: 18080043

יעילות הטכנולוגיה כאבי ברכיים ודלקת פרקים (אוסטיאורטריטיס) :

טיפול ב – PEMF נמצא יעיל ובטוח כנגד כאבי ברכיים בחולי אוסטיאוארטריטיס. ירידה משמעותית בכאב נצפתה בקבוצת החולים שקבלה PEMF (46%), לעומת קבוצת הביקורת (8%). Alternative Therapies in Health and Medicine PMID: 11565402. בנוסף נמצא כי בחולי אוסטאוארטריטיס בברכיים, PEMF יכול להפחית את מוגבלות המפרק ולשפר את טווח התנועה של הברך.

 

 

טרשת נפוצה

במחר מעקב זה על תוצאות של מחקר כפול סמיות על חולים בטרשת נפוצה שקיבלו טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים PEMF לעומת קבוצת ביקורת, התוצאות מעידות על יעילות קבועה ומשמעותית בהקלת תופעות המחלה בקבוצת החולים שקיבלו את הטיפול האקטיבי. התוצאות הללו זהות לתוצאות שהתקבלו ממחקרים קטנים יותר, המעידות על הפוטנציאל הגבוה של השיטה במחלה קשה וכרונית זו.- Alternative Therapies in Health and Medicine,   PMID: 12868251, Wien Med Wochenschr.  PMID: 12658965, International Journal of Neuroscience    PMID: 8063544, Journal of Alternative and Complementary Medicine   PMID: 9395691

ניאורלגיה

במאמר זה מביאים המחברים את סיכום המעקב אחר חמישה חולים בסיכון גבוה, הסובלים מנויראלגיה של העצב החמישי, שביטויים העיקרי הוא כאב כרוני עז בצד אחד של הפנים (טריג’ימנל נאורלגיה).  הפציינטים קיבלו טיפול בשדה מגנטי ובעקבות הטיפול נמצאו במעקב במשך של 19.2 חודשים בממוצע. בשלושה מהחמישה היה שיפור מצוין, באחד – בינוני ובאחד לזמן קצר בלבד. – International Association for the Study of Pain  PMID: 12927617

השפעת הטיפול על נוירופתיה

בהשוואה שנעשתה בין חולי סוכרת עם נוירופתיה משנית שקיבלו טיפול אקטיבי ב – PEMF לבין כאלה שקיבלו טיפול דמה (קבוצת הביקורת), נמצא שלא רק שחל שיפור משמעותי בכל מדדי הערכת המצב של הנוירופתיה , גם המוטורית וגם הסנסורית, בקבוצת החולים שקיבלה טיפול אקטיבי, לעומת קבוצת הביקורת, שלא חל אצלם שיפור כלל, אלא שגם השיפור שחל בזמן הטיפול המשיך והחזיק במשך ארבע חודשי המעקב שאחרי תום הטיפול. גם הערכה של איכות החיים של קבוצת החולים שקיבלה טיפול אקטיבי, לפי שאלון מפורט, השתפרה בעקבות הטיפול. מסקנת החוקרים היא ש – PEMF הוא טיפול בטוח ויעיל לחולים בנוירופתיה סוכרתית. – Diabetologia
 PMID: 15834546

השפעת הטכנולוגיה על מחלת פרקינסון

בעבודה זו נמצא שטיפול בפולסים אלקטרומגנטיים מגביר את רמת הדופאמין במוח של חולי פרקינסון כנראה על-ידי שחרור מוגבר של דופאמין. – International Journal of Neuroscience  PMID: 8707479

שבץ מוחי

במאמר זה החוקרים עקבו במהלך שנה אחר השיקום של קבוצת חולים שעברו שבץ מוחי חריף ותת-חריף ושקיבלו במהלך השנה טיפול ב – PEMF והתוצאות מצביעות על השפעה מיטיבה לקבוצת החולים שקבלה את הטיפול. Przeglad Lekarski PMID: 17892036. בעבודה אחרת בדקו את השפעת PEMF על מצב של נזק ומצאו שהטיפול עשוי לזרז את הריפוי בעקבות איסכמיה. לפי MRI ההשפעה נעה בין 65% ל – 69%. מסקנת החוקרים זהה לעבודה הקודמת, ש – PEMF עשוי לשפר את הטיפול בשבץ מוחי אקוטי. Bioelectromagnetics PMID: 8074737

ארטרלגיה של המפרק הטמפורומנדיבולרי: תסמונת TMJ

במחקר זה נמצא הבדל משמעותי ביכולת פעירת פה (טווח התנועה של מפרק הלסת) בהשוואה לקבוצת הביקורת אצל קבוצת המטופלים ב –PEMF אקטיבי במשך שבוע של מעקב. המסקנה: PEMF אפקטיבי ובטוח לבעיה זו. Cranio PMID: 14964334

ריפוי פצעים

במחקר השוואתי זה נמצא, שטיפול עם PEMF קיצר את תהליך הריפוי של פצעים שלאחר ניתוח בהשוואה לקבוצה שקיבלה רק את הטיפול הסטנדרטי ב – 3 – 3.5 פעמים. Volpr Onkol PMID: 11147428

סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ