h

הסיבות לכאבי גב

כאבי גב - איך אפשר למנוע כאבי גב?
כאבי גב - איך אפשר למנוע כאבי גב?

כאבי גב, בדגש על כאבי גב תחתון, מהווים את הגורם השני בשכיחותו המוביל מטופלים לפנות לרופא המשפחה שלהם.
כמו כן כאבים אלה מהווים את אחד הגורמים השכיחים ביותר לנכות ותחלואה בקרב בני 60-20 שנה. כתשעה מכל עשרה מבוגרים יסבלו מכאבי גב בנקודה מסוימת במהלך החיים ומחצית מהגברים העובדים חווים מדי שנה כאבי גב לכל הפחות פעם אחת.
כאבי הגב מופיעים לא אחת בליווי תסמינים נוספים ובמקרים מסוימים מוקרנים לאזורים נוספים כמו הידיים והרגליים. הכאבים יכולים בין היתר להופיע בליווי של דלקת, נפיחות, רגישות למגע, בעיות נוירולוגיות שונות כמו חולשת שרירים או בעיות בשליטה על הסוגרים ועוד.

מה הן הסיבות הנפוצות לכאבי גב?

להלן הגורמים המרכזיים לכאבי גב:

  • חבלה בעמוד השדרה

חבלות בעמוד השדרה יכולות להיות תוצאה של מכה או חבטה, תאונת דרכים, נפילה מגובה רב ועוד. ככול שהחבלה חמורה יותר, כך הסיכוי לנזק משמעותי, גדול יותר.

  • פריצת דיסק

פריצת דיסק היא מצב רפואי שבו הגרעין של הדיסק הבין חולייתי פורץ את הטבעות הסיביות שעוטפות אותו וזולג החוצה. במצב זה עשוי להיווצר לחץ על עצבים בחוט השדרה וכן עלולה להתפתח דלקת מקומית ועשויים להופיע כאבים חזקים ומוגבלות בתנועה, לצד תסמינים נוירולוגיים שונים.

  • עומס יתר על שרירי הגב

הפעלה של עומס מתמשך או עומס חד פעמי משמעותי, עשויה להוביל להתכווצויות שרירים ולכאבים חמורים. כאבי שרירים יכולים להגביל את תנועת הגב ואף להקרין לאזורים אחרים בגוף.

  • גורמים נפשיים

במקרים רבים מתברר כי המקור לכאבי הגב הוא מתח או לחץ נפשי. במקרים האלו לרוב כאשר הלחץ פוחת, מורגשת ירידה בעוצמת הכאבים.

  • היצרות תעלת עמוד השדרה

הרקמות הרכות שמקיפות את תעלת עמוד השדרה נוטות לעבור תהליך של התעבות לאורך ההזדקנות והלחץ שנוצר על סיבי העצבים שעוברים בתעלה, עשוי לבוא לידי ביטוי בכאבי גב, בכאבי רגליים ובתסמינים נוירולוגיים נוספים.

  • שברים ובחוליות כתוצאה מהידלדלות העצם 

חולי אוסטאופורוזיס, הלוקים באובדן מסת עצם, עשויים לסבול משברים בחוליות עמוד השדרה בעקבות חבלות מינוריות ביותר. שברים אוסטאופורוטיים בעמוד השדרה גורמים לכאבי גב חמורים במיוחד המחמירים בשינויי תנוחה ובתנועה.

יש לציין כי בחלק ניכר מהמקרים לא ניתן לאבחן את הגורם שהוביל להתפתחות כאבי הגב במטופל. למשל 97% מכאבי הגב התחתון מוגדרים כ-Non-Specific Low Back Pains או כאבים מכניים וב-85% מהמקרים האלו, לא ניתן להגיע לאבחנה ברורה של הגורם.  

כיצד ניתן למנוע כאבי גב?

להלן מספר כללים שיסייעו לכם למזער את הסיכוי לכאבי גב:

  • הימנעו מהזנחה – מומלץ שלא להתייחס לכאבי גב כאל גזירת גורל ולהזניח את הטיפול בהם. תחת זאת יש לגשת לאבחון בהקדם האפשרי ולנסות להבין מה הוא הגורם לכאבים. במקרים רבים ניתן לנקוט בפעולות פשוטות מאוד כדי לגרום להפחתת והיעלמות הכאבים וכן למנוע החמרה במצב. מעבר לכך, במקרים מסוימים הכאבים מתפתחים על רקע בעיות חמורות שראויות להתייחסות מידית כמו גידול בעמוד השדרה.
  • הרימו משאות כבדים בצורה נכונה – חשוב להקפיד להרים עצמים וחפצים כבדים בצורה נכונה, ללא קשר למצב הפיזי שלכם. הרמה של עצמים כבדים בצורה שגויה מפעילה עומס עצום על עמוד השדרה ומעמידה אתכם בסיכון גבוה לשחיקה מהירה של מפרקי עמוד השדרה וכן בסיכון לפריצת דיסק בגב תחתון .
  • הימנעו מישיבה ממושכת – בזמן ישיבה מופעל על עמוד השדרה המותני לחץ גבוה יותר מזה המופעל עליו בזמן עמידה. לפיכך מומלץ להימנע מישיבה ממושכת ללא הפסקה. תחת זאת יש להקפיד לקום מהכיסא אחת לשעה לפחות, לבצע תרגילי מתיחות, להתהלך מעט, להתרענן ולחזור לכיסא.
  • הימנעו מישיבה מרושלת – בזמן ישיבה מרושלת מופעל עומס הגבוה פי שניים על עמוד השדרה מהעומס המופעל עליו בעמידה. לכן מומלץ להקפיד לשבת בישיבה זקופה ככול האפשר באופן קבוע.
  • סביבת עבודה ארגונומית – כל אדם שעובד במשרד יכול למזער את הסיכוי לכך שיסבול מכאבי גב אם ישכיל לעבוד בסביבת עבודה ארגונומית. ייעוץ של מומחה בתחום אמנם עולה מעט כסף, אך מדובר ללא ספק בהשקעה משתלמת ביותר שתצדיק את עצמה בטווח הרחוק.

למנוע מהכאבים להפוך לכרוניים

במרפאות המומחים של רשת מרפאות הכאב אלטרנטיבה, תמצאו מטפלים המחזיקים בניסיון של עשרות שנים בטיפול בסובלים מכאבי גב מכל הסוגים. הניסיון הרב שנצבר במרפאות הרשת מאפשר למטפלים למנוע ממצבים אקוטיים להפוך לכרוניים ולהקל מאוד על סבלם של הסובלים מכאבים כרוניים. המטפלים המומחים באלטרנטיבה מעניקים טיפולים במגוון רחב של שיטות, לרבות דיקור נוירולוגי יפני, טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים וטיפול בגלי הלם, כשלכל מטופל מותאמת שיטת הטיפול המתאימה לו ביותר באופן אישי.

לקבלת פרטים נוספים על כאבי גב ולתיאום מועד לפגישת יעוץ עם מומחה, צרו קשר עוד היום עם נציגי השירות של רשת מרפאות אלטרנטיבה, בטלפון מספר 072-3902476

כתבות נוספות
הסיבות העיקריות לכאבים ברגליים
חווים כאבים ברגליים, ואין לכם מושג מה אתם צריכים לעשות? עליכם לדעת כי אינכם נמצאים לבד.
כאבי ברכיים לאנשים עם מוגבלויות
טיפול בדורבן בעקב
במרפאת כאב אלטרנטיבית אלטרנטיבה מתמחים בטיפול בכאבים בכלל ובפרט בבעיית דורבן העקב, אבל בראש ובראשונה אנחנו מטפלים...בכם, בכל מטופל ומטופלת שמגיעים אלינו! זו גם הסיבה שאנחנו לא יכולים להצביע על טיפול אחד ויחיד שיפתור לכם את הבעיה: אנו מודעים לכך שמידת הצלחתו של התהליך הטיפולי...
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ