דלקת שדרה מקשחת

דלקת שדרה מקשחת (נקראת גם דלקת חוליות מקשחת או מחלת בכטלב), היא מחלה בעלת מרכיבים גנטיים, הפוגעת בעיקר באנשים לפני העשור החמישי לחייהם (השכיחות גבוהה יחסית בקרב חיילים בסדיר). המחלה שכיחה פי שלושה בקרב גברים ושכיחותה באוכלוסייה הכללית עומדת על כ-0.5%.

התסמין המרכזי של דלקת שדרה מקשחת הוא כאב כרוני באזור הגב התחתון והעכוז, הנמשך למעלה משלושה חודשים, כשהמחלה יכולה להתאפיין בתקופות של התלקחות שביניהן יש תקופות של רגיעה.

מה הם התסמינים של דלקת שדרה מקשחת?

הכאב שאופייני לדלקת שדרה מקשחת, נוטה להחמיר בזמן מנוחה וזאת בניגוד לרוב כאבי הגב הכרוניים, הנוטים להחמיר בזמן מאמץ. למעשה בחלק ניכר מהמקרים הכאב מופיע במהלך השינה ועשוי בהחלט להעיר את החולה משנתו. בדרך כלל כאבי הגב מלווים בנוקשות בוקר משמעותית בעמוד השדרה ובנוסף המחלה גורמת לאובדן התצורה הקעורה של עמוד השדרה המותני (התצורה האופיינית לסובלים מדלקת שדרה מקשחת היא עמוד שדרה שנדמה כמקשה אחת, עם מעט גיבנת והטיה של הראש קדימה).

החולים לרוב יתקשו להתכופף ובקרב שליש מהם יופיעו תסמינים גם במפרקים היקפיים כמו מפרקי הכתפיים, הברכיים והירכיים (ללא מעורבות של המפרקים הקטנים בידיים וברגליים). בנוסף חולים מסוימים יסבלו מדלקת בכף הרגל, דלקת בגיד אכילס, דלקת באזור החיבור של הצלעות לעצם החזה ועוד. מעבר לכל זה, ייתכנו גם בעיות אחרות כמו דלקת הענביה הקדמית (מופיעה בכשליש מהחולים), בעיות ריאתיות שונות (הנובעות כתוצאה מההגבלה ביכולת ההתפשטות של בית החזה), עייפות ניכרת ועוד.

כיצד מאבחנים דלקת שדרה מקשחת?

האבחון של דלקת שדרה מקשחת מבוסס על ממצאים רלוונטיים בבדיקות הדמיה, המעידים על נוכחות של דלקת במפרק העצה והכסל. בנוסף ישנם מספר קריטריונים המסייעים לאבחנה כמו כאב גב הנמשך יותר משלושה חודשים (ונוטה להחמיר במנוחה), הגבלה בהתפשטות עמוד השדרה המותני ובהתפשטות בית החזה ועוד.

במרפאות של רשת אלטרנטיבה, מבצעים לכל מטופל תהליך אבחון יסודי ונרחב שמטרתו לבודד את הגורם לכאבים ולשלול מגוון פתולוגיות שהיו יכולות לגרום לתסמינים שמהם הוא סובל. במרפאה עצמה תבוצע למטופל בדיקה גופנית מקיפה ותיערך עמו שיחה שבמהלכה המטפל ינסה להבין האם ישנם גורמי סיכון לדלקת שדרה מקשחת והאם יתכן שמדובר בפתולוגיה אחרת וכן ינסה להעריך את מידת החומרה של הבעיה. בהתאם לצורך יופנה המטופל לבדיקות הדמיה, לבדיקות מעבדה ועוד.

נכון להיום דלקת שדרה מקשחת היא מחלה שמאובחנת בחלק ניכר מהמקרים באיחור ובמקרים מסוימים חולפות למעלה מחמש שנים מהיום שבו הופיעו התסמינים ועד לקבלת האבחנה. במרפאות של רשת אלטרנטיבה, תהליך האבחון מהיר ומקצועי מאוד ויכול לחסוך למטופלים שנים של סבל מיותר.

כיצד מטפלים בדלקת שדרה מקשחת?

הטיפול בסובלים מדלקת שדרה מקשחת נחלק לשניים: הטיפול התרופתי והטיפול שאינו תרופתי. הטיפול התרופתי כולל שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים כמו נפרוקסן, וולטרן וארקוקסיה, שמטרתם לשכך את הכאבים, להאט את קצב ההתקדמות של המחלה ולשפר את איכות החיים של המטופל. היעדר תגובה לטיפול בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים לרוב יוביל לשימוש בתכשירים ביולוגיים כמו רמיקייד או אנברל, המשפיעים על התהליכים הדלקתיים בגוף. תרופות נוספות הנמצאות כיום בשימוש לטיפול בסובלים מדלקת שדרה מקשחת הן מתוטרקסט, סטרואידים שונים, פמידרונאט ועוד.

במרפאות אלטרנטיבה נותנים עדיפות לטיפולים שאינם תרופתיים, שיתרונם הגדול שלהם בא לידי ביטוי בכך שהם לא גורמים לתופעות לוואי שליליות. לכל חולה המגיע למרפאות אלטרנטיבה, מותאמת תכנית הטיפולים הרלוונטית עבורו באופן אישי, הנבחרת מתוך קשת רחבה של טיפולים, כשבין היתר המומחים של מרפאות אלטרנטיבה מעניקים את הטפולים הבאים: טווינא (פיזיותרפיה סינית), דיקור יפני נוירולוגי, פולסים אלקטרומגנטיים, גלי הלם, רפואת תדרים (ביוריזוננס), שיאצו, פיזיותרפיה ועוד.