דלקת בכף היד

דלקת ביד

דלקת בכף היד היא בעיה שכיחה, בעיקר אצל נשים. הרבה פעמים אנחנו נתקלים בשאלה: מדוע דלקת בכף היד לא עוברת מעצמה? למה אצל אחרים זה עבר ואצלי לא?

מהי דלקת בכף היד?

דלקת בכף היד הוא מונח המתייחס למספר מצבים דלקתיים בגידים של כף היד.
לעיתים מדובר בגיד של האגודל (או הגיד המיישר את האגודל).
לעיתים נוטים להתבלבל ולכנות את המצב בשם תעלה קרפלית (או תסמונת התעלה הקרפלית Carpal Tunnel Syndrome). במצבי תסמונת תעלה קרפלית קיימים כאבים עזים בשורש כף היד.
לעיתים, חלק מהטיפול של תסמונת התעלה הקרפלית מזכיר את הטיפול בגיד האגודל, אך מדובר בשתי בעיות שונות לחלוטין.

דלקת בכף היד
דלקות-בכף-היד

תסמינים לדלקת בכף היד

• כאבים עזים בעת ביצוע פעולות עם כף היד
  • ניתן לבצע מבחן הנקרא מבחן פינקלשטיין – מקפלים את האגודל ושאר אצבעות היד מקופלות כך שהן מסתירות את האגודל. בו בעת מקפלים את כל כף היד לכיוון מטה. אם הפעולה הזו יוצרת כאב – סביר להניח שמדובר בדלקת בגיד כף היד.
  • קושי להחזיק חפצים כמו החזקת ספל קפה או צלוחית.

הגורמים לדלקת

• פעולות מונוטוניות (חוזרות ונשנות) המגרות את הגיד כגון הרמת תינוקות (דלקת בגיד כף היד שכיחה מאוד בנשים לאחר לידה. הרמת התינוק בחודשי חייו הראושנים יוצרת עומס רב על מבנה כף היד, בעיקר בנשים עם חולשה קיימת של רצועות וגידים ), בעלי מקצועות המערבים פעולות כמו הרמה שכיחה של משאות, נגרים (שימוש רב בפטיש) או מקצועות המערבים פעולות כמו הקלדה רבה או נשים העוסקות בפדיקור – מניקור, העושות שימוש רב באגודלי הידיים.
  • מערכת חיסון ירודה המשפיעה על בריאות וחוזק רקמות חיבור כגון גידים ורצועות.

טיפול קונבנציונלי

טיפול קונבנציונלי:

• סטרואידים – הטיפול זה מתבסס ברפואה הקונבנציונלית בעיקר על הזרקת סטרואידים לגיד היד המודלק, מנוחה, טיפול תרופתי כגון כדור אנטי דלקתי או משחה לטיפול מקומי בגיד הבעייתי.
  • ניתוח  – גם הוא נחשב כפיתרון אך יש סיכונים הקשורים בעיקר לפגיעה בעצבים של כף היד – דבר שעשוי לגרום להפחתה בתחושה באיזור גיד האגודל. במקרה כזה הסבל שלפני הניתוח מתגמד לעומת הפגיעה באיכות החיים עקב ניתוח לא מוצלח לבעייה.
  • שימוש במקבע אורטופדי  – בהרבה מקרים מקבעים את האיזור (כפי שעושים בבעיות של מרפק טניס או כאבים בשורש כף היד). הקיבוע מונע חיכוך של הגידים ומפחית עומס מהמפרק.

טיפול משולב בדלקת בכף היד:
טיפול משולב בדלקת כף היד משלב דיקור יפני יחד עם גלי הלם במקרה הצורך.
דיקור יפני מטפל גם בסיבה המערכתית שמעכבת את ההחלמה.
סיבה מערכתית יכולה להיות גם מערכת חיסונית חלשה שאינה יודעת להתמודד כראוי עם מצב דלקתי.
לדיקור יפני טיפולים מיוחדים לחיזוק המערכת החיסונית.
למערכת החיסונית קשר הדוק לחוזק ולבריאות של רקמות שונות בגופנו ובכללן גידים, שרירים ורצועות.

הטיפול בדלקת כף היד הוא משולב ונקבע על פי אבחון שורש הבעיה

1. כאשר הרקע לכאב הוא הסתיידויות של הגידים המתחברים לכף היד, הטיפול היעיל ביותר הוא שילוב של גלי הלם יחד עם טכניקות פיזיותרפיה וטיפול בלייזר רך.
  2. כאשר הכאב מוקרן מלחץ על עצבים וכלי דם בעקבות בעייה צווארית, חשוב מאוד להוריד את הלחץ העצבי המגיע מהצוואר באמצעות טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, דיקור נוירולוגי יפני, פיזיותרפיה ומתיחות להגדלת המרווח הבין חולייתי בצוואר.
  3. כאשר הכאב הוא ממקור פיזיולוגי בעקבות דלקת פרקים, יש לטפל במצב המערכתי באמצעות דיקור, צמחי מרפא, שדות אלקטרומגנטיים וניקוי רעלנים באמצעות תזונה נכונה והימנעות מחומרים המגבירים סביבה חומצית ומעודדים דלקת.
  4. במקרים שבהם מקור הבעיה הוא שרירי, כלומר שרירים תפוסים ודואבים שגורמים לכאב, נשתמש בגלי הלם, פיזיותרפיה וטכניקות של עיסוי נקודות טריגר ולייזר רך.

טיפול בדלקת בכף היד

דלקת בגיד האגודל

במקרה של דלקת בגיד האגודל, מדובר יותר בכאב באיזור הגידים של האגודל.
הכאבים עשויים להיות עזים ולהגביל תנועות בסיסיות, כמו החזקה של חפצים וכיפוף של האגודל.
הכאבים העזים נובעים בהרבה מקרים לא רק מהמצב בעייתי, אלא מכאבים המוקרנים מעצב שעובר בסמוך לגיד האגודל (העצב הרדיאלי).

התנזרות מפעולות גירוי של גיד כף היד

לפעמים אם נמנעים מהפעולה שמגרה את הכאב בגיד והמחלה חולפת מעצמה. הבעייתיות היא עצם “ההתנזרות” מפעולות המגרות את הגיד.

לפעמים זה כרוך בחופשת מחלה ארוכה מהעבודה, אם העיסוק או תחביב גורמים להחרפת המצב. לפעמים לחלק מהסובלים מהבעיה אין ברירה אלא לעבור הסבה מקצועית.

מערכת חיסונית חלשה מעכבת את ריפוי התאים והרקמות הקשורים לדלקות ותזונה עשירה בסוכרים אף היא קשורה למקרים באים דלקת זו הופכת לבעיה כרונית.

דלקת בכף היד שאינה מחלימה

במקרים של דלקת בכף היד שאינה מחלימה יש צורך לבדוק האם יש קשר למצב מערכתי. כמו בעיה במיפתח החזה או בעיה במקלעת העצבים היוצאים מהצוואר (Brachial Plexus). מצב זה מכונה לחץ נוירו-וסקולרי, שמשמעותו לחץ על עצבים היוצאים מעמוד השידרה הצווארי ומעצבבים את היד.

לעיתים מכנים מצב זה בשם TOS = Thoracic Oultlet Syndrome). מצב כזה עשוי לעכב החלמה של דלקת בכף היד, מרפק טניס ולהחמיר מצבים של תסמונת תעלה קרפלית (Carpal Tunnel Syndrome).