דיקור סיני או דיקור יפני מצא את ההבדל

בובת גבר

אופיר שגב פרימן LA.c

דיקור יפני

דיקור יפני – שיטת טיפול המתבססת על דיקור סיני ועל רפואה סינית ההולכת וכובשת מקום של כבוד בארץ. למי שהורגל לשמוע את המילה דיקור סיני עתה נוסף ביטוי חדש: דיקור יפני. מבלבל ? לא כל כך. סקירה מעניינת על שיטת דיקור יפני והשוואה בין דיקור סיני ליפני בשילוב דוגמא לטיפול בבעיית עיכול ומעי רגיז IBS באמצעות השיטה.

מה ההבדל בין דיקור סיני לבין דיקור יפני

בשיטת דיקור סיני, המטפל מקשיב לדופק של המטופל ובודק את הלשון על מנת להגיע לאבחנה. לאחר בדיקה של שני פרמטרים אלו, המטפל שואל מספר שאלות את הפציינט על מנת לאמת את המימצאים ובוחר סט של נקודות דיקור כדי להקל על הבעייה הבריאותית. הדופק והלשון יכולים לרמוז על חוסר איזון בגוף, למשל: אנמיה בנשים או על נטייה לבעיית לחץ דם בגברים.

בשיטת דיקור יפני, המטפל מתבסס פחות על אבחנת דופק ולשון. המטפל מאתר רפלקסים בגוף. הכוונה ברפלקס היא לנקודה או איזור רגישים/ כואבים/ מקפיצים או שונים בתחושתם ממקומות אחרים שמושווים אליהם.

בדרך כלל, הרפלקסים נמצאים במקומות כמו בטן, צוואר, גב (סביב עמוד השידרה ועל עמוד השידרה) ובראש. המטפל מצליב את הרפלקסים ומאתר תבנית של חוסר איזון בגוף. נקודות הדיקור נבחרות על סמך התבנית/ התבניות שנמצאו. אם הרפלקים מופחתים לאחר הדיקור, המטפל יודע שזו הדרך הנכונה לטפל בפציינט.

הבדלים נוספים בין דיקור סיני לבין דיקור יפני

הטבלה שלהלן משווה בין טיפולי דיקור סיני לבין טיפולי דיקור יפני:

דוגמא לבעיית עיכול עם נפיחות בבטן וספיגה לקויה יחד עם מעי רגיז IBS – כיצד דיקור יפני מטפל ?

כאמור מעלה, דיקור יפני, בניגוד לטיפולי דיקור סיני, פחות מתבסס על אבחון לשון.
במקרה כזה המטפל יחפש רפלקסים בבטן המצביעים על בעיות עיכול, למשל חוסר במיצי מרה לעיכול יעיל של שומנים וחוסר באנזימים המגיעים מהלבלב לעיכול נכון של פחמימות. בנוסף, נחפש בגוף רפלקסים המצביעים על חוסר איזון במערכת העצבים האוטונומית. הרבה בעיות עיכול מושפעות באופן ישיר מבעייה במערכת העצבים. ידוע, למשל, כי בעיית מעי רגיז IBS מחמירה בעיתות של לחץ ומצוקה.