דורבן בעקב בגיל הזהב

טיפול בדורבן בעקב בקרב בני גיל הזהב

המונח דורבן מתאר בעיה רפואית הבאה לידי ביטוי בכאבים עזים בעקב המופיעים בזמן הליכה או אפילו דריכה על הרגל. בקרב חלק מהמטופלים הסובלים מבעיה זו ניתן לאבחן (בצילום רנטגן של כף הרגל) זיז גרמי הבולט מעצם העקב.

הזיז מזכיר בצורתו קוץ של דורבן וזהו למעשה מקור השם של התופעה. חשוב לציין כי ישנם אנשים שניתן לאבחן אצלם את הזיז הגרמי, שלא סובלים מתסמינים כלשהם ולחילופין ישנם מטופלים הסובלים מכאבים עזים בעקב בזמן הדריכה על הרגל, שלא ניתן לאבחן אצלם את הזיז. הכאבים המאפיינים את התופעה הנפוצה הם תוצאה של תהליך דלקתי ברקמה הנקראת Plantar facsia או בעברית, החיתולית הכפית.

רקמה זו עוטפת את שרירי כף הרגל ומשתרעת כמיתר בין העקב לאצבעות כף הרגל. כאשר מבוגרים או קשישים נתקלים בבעיה של דורבן ברגל, הנטייה של חלקם היא לחיות עם הכאב ולא לטפל. בדיוק בשל הסיבה הזו, בני המשפחה צריכים להתערב ולהזכיר ליקריהם לטפל במטרד שמקשה עליהם ללכת ולעסוק בפעילויות היום יום שלהם.
בהקשר הזה חשוב לציין, כי בקרב בני גיל הזהב וגימלאים בדרך כלל תרבות הפנאי מפותחת יותר, בין היתר בגלל כמות גדולה יותר של זמן פנוי. ולכן כאבים ותופעות מטרידים שמונעים פעילות גופנית בפרט ופעילות פנאי בכלל עלולים לגרום לתסכול רב.
להמלצה של פלג מאיר על טיפול בכאבים עזים בעקב>>>

מה הם גורמי הסיכון לדורבן בעקב?

לכאבים בעקב ישנם גורמי סיכון רבים ביותר שכוללים בין היתר השמנת יתר, עיסוק בפעילות גופנית הכוללת קפיצות וריצות, עמידה ממושכת על הרגליים ללא מנוחה באופן שגרתי, מבנה כף רגל המגביר את העומס המופעל על העקב ו/או החיתולית הכפית ועוד. כמו כן ישנם הסבורים כי ישנם תהליכים ניווניים ברקמת החיתולית הכפית שעשויים לגרום להופעת כאבים באזור העקב.

אמנם הבעיה שכיחה בעיקר באנשים שעוסקים בספורט בטווח הגילאים שבין 60-40, אך מתברר בשנים האחרונות כי מדובר בתופעה הרווחת גם בקרב בני הגיל השלישי. בקרב אוכלוסיית בני גיל הזהב ככול הנראה הגורם לבעיה קשור לשינויים אנטומיים המתרחשים בכפות הרגליים, המובילים לחלוקת עומסים שגויה ומובילים לעומס יתר על החיתולית הכפית. כך לדוגמה במהלך ההזדקנות רקמת השומן באזור העקב הולכת ומידלדלת ובעקבות זאת מופעל לחץ גבוה יותר וממוקד יותר על עצם העקב.

בנוסף, עם הגיל, עולה השכיחות של שינויים ניווניים, מה שמגביר את הסיכויים לכאבי פרקים, כאבים ראומטולוגיים וכאבים אורטופדיים.

בגיל המבוגר גם עולה השכיחות של כאבי גב ופריצות דיסק בעמוד השדרה. התופעה יוצרת שינוי במרכז הכובד ואף גורמת במקרים מסויימים לצליעה ושינוי בדפוסי ההליכה והדריכה, ובעקיפין מובילה לעומס רב על כפות הרגליים והמבנים שקרובים אליה, כגון גיד אכילס, הקשת הפלנטרית (קשת כף הרגל) ושרירים סמוכים.

מה הם התסמינים של דורבן בעקב?

מטופלים הסובלים מדורבן מתארים כאב חד מאוד ועוצמתי מאוד, המזכיר תחושה של דקירה. בדרך כלל הכאב מופיע בשעות הבוקר (לאחר היקיצה) ושיאו מורגש בצעדים הראשונים שעושה המטופל לאחר היציאה מהמיטה. כמו כן הכאב החד נוטה להתגבר לאחר עמידה ממושכת. הכאב מופיע בדרך כלל בעקב אחד בלבד אך בהחלט יכול בהמשך להופיע במקביל בשתי הרגליים.

כיצד מטפלים בסובלים מדורבן בעקב במרפאות אלטרנטיבה?

במרפאות של רשת אלטרנטיבה, הממוקמות בחולון, נס ציונה ורעננה, ניתן ליהנות ממגוון רחב של טיפולים שיכולים להקל מאוד על סבלם של בני הגיל השלישי המתמודדים עם כאבים בעקב ועם כאבים אורטופדיים בכלל ! זה הזמן שלכם להנות מתרבות פנאי ופעילות גופנית עניפה שמיטיבה עם הגוף ועם הנפש!

בין היתר המומחים של רשת אלטרנטיבה מבצעים טיפול בגלי הלם, פיזיותרפיה מיוחדת לבעיות כף הרגל, טיפול בשדה אלקטרומגנטיים ודיקור נוירולוגי יפני בשילוב טייפ קינזיולוגי. בקשישים ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ ללא עלות מומחה, אתם מוזמנים ליצור קשר בהקדם עם נציגי השירות של רשת אלטרנטיבה. עוד פתרון נוסף, לקנות מדרסים לדורבן