h

מהן זכויותיו של הסובל ממיגרנה?

חצים כתומים וצהובים סביב ראש מצוייר
head-and-arrows

הסובלים ממיגרנות נאלצים לא פעם להתמודד עם יחס מזלזל של המערכת הרפואית. בעוד חלק גדול מהרופאים מכירים בכך שמדובר במחלה לכל דבר ומתייחסים לחולים ברצינות הראויה, אחרים פוטרים את העניין בכך שהחולה צריך ללמוד להתרגל למצב.
אבל מסתבר שיש הרבה מה לעשות, ולא מעט זכויות, הטבות ואף אפשרות לשיפוי בגין טיפולים אלטרנטיביים שמגיעות לחולי המיגרנה על פי חוק. אם גם אתם סובלים ממיגרנות, המאמר הבא מיועד לכם. ריכזנו עבורכם מידע חיוני, כדי שתוכלו לקרוא, לדעת את הזכויות המגיעות לכם לפי חוק ולממש אותן!

מה זאת מיגרנה?

מיגרנה הנה מחלה המלווה בכאבי ראש חזקים, ממושכים וחדים, ופוגעת במקרים רבים בתפקודו היומיומי של החולה. אצל חולים רבים תוקפת המיגרנה בצד אחד של הראש, ועלולה להיות מלווה ברגישות לאור, הפרעות ראייה, בחילות ואף הקאות. היות ומדובר במחלה שהתקפיה פוגעים בכושר העבודה של הסובלים מהם, ישנן זכויות רפואיות שונות שנקבעו בחוק ומגיעות לחולים, ואשר ראוי לממשן.

זכויות לשיקום מקצועי

במידה והביטוח הלאומי מכיר בכם כנכים לאור כך שאתם סובלים באופן קבוע ממיגרנות, ואחוזי הנכות שנקבעו לכם הנם 20% או יותר, תהיו זכאים לקבל מביטוח לאומי שיקום מקצועי. אפשרות זו תקפה לאלו מבין החולים שאינם מסוגלים להמשיך בעבודתם בעקבות מגבלות המחלה. במסגרת השיקום המקצועי תוכלו ללמוד מקצוע חלופי, שביכולתכם לעסוק בו למרות המגבלות של המחלה (למשל, מקצוע המאפשר עבודה מהבית בשעות גמישות). תהליך השיקום המקצועי מטעם ביטוח לאומי כולל אבחון, מימון לימודים, כיסוי הוצאות הנסיעה ללימודים וקצבת קיום לאורך כל תקופת לימודיכם.

קבלת אחוזי נכות מביטוח לאומי

לוגו ביטוח לאומיאם אתם סובלים ממיגרנות, תוכלו להגיש בקשה להכרה בנכותכם מטעם ביטוח לאומי. תהליך הגשת הבקשה מצריך המצאת מסמכים רפואיים רלוונטיים וחוות דעת של רופאים שטיפלו בכם, המעידות על חומרת המחלה והמידה בה היא פוגעת בתפקודכם היומיומי. בתום הגשת המסמכים תזומנו לוועדה רפואית, שבמסגרתה תעברו בדיקה רפואית וכן ייבדקו המסמכים שבידכם, על מנת להגיע למסקנות בנוגע לעצם ההכרה במיגרנה כנכות. אחוזי הנכות ייקבעו לפי מידת הפגיעה בתפקודכם ובכושר העבודה שלכם. אם ייקבעו לכם 50% נכות או יותר, תהיו זכאים לקבל קצבה חודשית שאמורה לספק לכם השלמה ותחליף להכנסה מעבודתכם.

זכויות במס הכנסה

במידה וביטוח לאומי הכיר במגבלות הנוגעות מהתקפי המיגרנה מהם אתם סובלים ופסק לכם אחוזי נכות של 89% ומעלה, תוכלו להגיש בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה. חשוב לציין שגם אם כבר נפסקו לכם בעבר אחוזי נכות מטעם ביטוח לאומי, מתוקף התקפי המיגרנות מהם אתם סובלים, וחלה החמרה במצבכם, תוכלו לפנות ולבקש את חוות דעתה של וועדה רפואית מטעם מס הכנסה, הנערכת במסגרת המוסד לביטוח לאומי, לדיון חוזר בפנייתכם.
זכאות להנחה בתשלומים לרשויות המקומיות
לא כולם מודעים לכך, אבל על פי החוק אדם שסובל באופן כרוני ממיגרנות קשות, ואשר הוכר כבעל אחוזי נכות על ידי ביטוח לאומי, זכאי להנחות בתשלומי הארנונה. לשם כך, עליכם להגיש בקשה להנחה האמורה לרשות המקומית במקום מגוריכם.

זכויות במשרד הרווחה

אם אתם סובלים ממיגרנות, וקיבלתם הכרה מטעם ביטוח לאומי בנכות בשיעור של 74 אחוזים לפחות, הנכם זכאים לקבל הנחה בעלויות התקנת טלפון, וכן בתשלומים על זמני השיחות ודמי השימוש. על מנת לממש הטבה זו עליכם לפנות למשרד העבודה והרווחה ולהגיש בקשה בנושא.

זכויות במשרד התחבורה

במידה ונקבעה לכם נכות של 74 אחוזים או יותר, בעקבות התקפי המיגרנות מהם אתם סובלים, מגיע לכם לקבל כרטיסיות לנסיעה באוטובוס במחיר מופחת. זכאות זו ניתנת למימוש אוטומטי, מבלי צורך להגיש בקשה רשמית, לתקופה בת שנתיים.

זכויות במשרד הבינוי והשיכון

אם מוסד הביטוח הלאומי הכיר במיגרנה שלכם כנכות בשיעור של 74% לפחות, הנכם זכאים לקבל סיוע בתשלומי שכר דירה או עזרה ברכישת דירה. הסיוע ברכישת דירה מותנה בכך שתרכשו את הנכס מחברת בנייה ציבורית, כדוגמת עמידר, עמיגור, פרזות או חלמיש. קבלת ההטבה מצריכה הגשת בקשה לזכאות מול כל אחד מהבנקים למשכנתאות.

ביטוח אובדן כושר עבודה

אם אתם מבוטחים כיום באופן פרטי בפוליסת אובדן כושר עבודה ולקיתם במיגרנה שפוגעת ביכולתכם לעבוד, באופן שלא מאפשר לכם למצות את פוטנציאל ההשתכרות שלכם, הנכם רשאים לתבוע את חברת הביטוח. במצב זה תוכלו לקבל חלק מהפיצויים והתשלומים על פי התנאים הפורטים בחוזה מול חברת הביטוח, בגין אובדן חלקי של כושר עבודתכם.

טיפול במריחואנה רפואית

מבחנה עם קנביס רפואיאמנם מדובר בטיפול השמור למקרים קיצוניים וחריגים בלבד, אך חולים שסובלים מהתקפי מיגרנות חמורים מבחינת משכם, תכיפותם ועוצמתם, ואינם מגיבים לטיפולים אחרים, זכאים לקבל טיפול במריחואנה רפואית. טיפול זה נמצא במחקרים כמקל על רמות הכאב, מפחית בחילות ומסייע בהתנהלות היומיומית של חולי מיגרנה קשים. למותר לציין שהטיפול מוכרח להיות בהנחיה ותחת פיקוח רפואי מקצועי בלבד.

הכרה במיגרנה למתגייסים

כל מלש”ב, כלומר נער או נערה המועמדים לגיוס, מוזמנים ללשכת הגיוס לצורך הערכה וקיום בדיקות רפואיות למטרת קביעת הפרופיל. במידה והנכם סובלים ממיגרנות ועומדים להתגייס, רצוי שתדווחו על כך לצבא מבעוד מועד, הן בבדיקה הרפואית בלשכת הגיוס, והן באמצעות צירף מסמכים וחוות דעת רפואיות רלוונטיות. יש לציין שמחלת המיגרנה יכולה בהחלט להוריד את הפרופיל שלכם, ל- 72 (מה שיאפשר לכם עדיין לעבור שירות קרבי) ואף 64 (מה שימנע מכם תפקיד קרבי במהלך שירותכם הצבאי).

הקלות שחיילים הסובלים ממיגרנות זכאים להן

הסמל של צה"ללחיילים שהוכרו שסובלים ממיגרנות, מגיעה הזכות לקבלת פטור מעמידה בשמש, שימנע מהם את החובה לבצע שמירות, אימונים ומטלות נוספות תחת השמש הקופחת. בנוסף, חיילים הסובלים ממיגרנות זכאים לקבל פטור של שבע שעות שינה רצופות, במצב של התקף. מדובר על שבע שעות שינה רצופות, שאינן ניתנות לפיצול בעטיין של
שמירות, תורנויות, אימונים או הקפצות.

שיפוי בגין קבלת טיפולי רפואה משלימה מטעם חברות הביטוח

מרבית חברות הביטוח בארץ, מאפשרות למבוטחיהן ובמקרים רבים אף לציבור הרחב, לרכוש כתבי שירות המעניקים שיפוי בגין הוצאות על טיפולי רפואה משלימה. היות ומחלת המיגרנה נחשבת על ידי יותר ויותר רופאים, כבעיה רפואית שמגיבה באופן אפקטיבי לטיפול משולב, של רפואה קונבנציונאלית ואלטרנטיבית, מדובר בכיסוי רלוונטי ואף משמעותי עבור הסובלים מהמחלה. לכל חברת ביטוח תנאים משלה, הנבדלים במספר הטיפולים המכוסים בביטוח ובתחומי הטיפול הכלולים בו. במרבית המקרים, ניתן לקבל שיפוי בגין טיפולי אקופונקטורה ורפואה סינית, כירופרקטיקה, שיאצו, שירותי רפואה משלימה הוא כתב שירות לפוליסת ביטוח בריאות פרטית של הראל, המעניק שיפוי בגין הוצאות על טיפולים רפואיים בתחומי הרפואה המשלימה (אלטרנטיבית), כגון דיקור סיני, אקופונקטורה, שיאצו, כירופרקטיקה רפלקסולוגיה, ביו-פידבק ועוד. במרבית המקרים, ההחזרים יכסו בין 16-20 טיפולים, וכרוכים בהשתתפות עצמית מינימאלית, שנעה בין 35-50 ₪ לטיפול.

בשורה התחתונה – אם אתם סובלים ממיגרנות באופן כרוני, ישנן זכויות שמגיעות לכם, ואשר יוכלו להקל את ההתנהלות היומיומית שלכם עם המחלה. מימוש ההטבות וההנחות השונות, יוכל לשפר את מצבכם הכלכלי ואת ההתנהלות המעשית עם המגבלות הנובעות מהמיגרנה. דעו את זכויותיכם, והתקדמו להתמודדות יעילה וטיפולים אפקטיביים, לקידום בריאותכם ואיכות חייכם.

כתבות נוספות
הסיבות העיקריות לכאבים ברגליים
חווים כאבים ברגליים, ואין לכם מושג מה אתם צריכים לעשות? עליכם לדעת כי אינכם נמצאים לבד.
כאבי ברכיים לאנשים עם מוגבלויות
טיפול בדורבן בעקב
במרפאת כאב אלטרנטיבית אלטרנטיבה מתמחים בטיפול בכאבים בכלל ובפרט בבעיית דורבן העקב, אבל בראש ובראשונה אנחנו מטפלים...בכם, בכל מטופל ומטופלת שמגיעים אלינו! זו גם הסיבה שאנחנו לא יכולים להצביע על טיפול אחד ויחיד שיפתור לכם את הבעיה: אנו מודעים לכך שמידת הצלחתו של התהליך הטיפולי...
סובל מכאב או בעיה בריאותית?
פנה אלינו לייעוץ חינם במרפאת חולון, נס ציונה ורעננה
מעוניין בייעוץ