03-5054594

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה - כאבי שרירים אבחון וטיפול יחודי משולב במרפאות אלטרנטיבה

סובלים מסימני פיברומיאלגיה או כאבי שרירים כרוניים ? יש אלטרנטיבה. בעמוד זה תקראו אודות טיפול יחודי משולב, הסיבות והגורמים להופעת כאבי שרירים או פיברומיאלגיה וטיפים להפחתת התופעות הנ"ל:

לאלטרנטיבה טיפול משולב בבעיית כאבי שרירים ו/ או פיברומיאלגיה. טיפול בבעייה זו הוא אפקטיבי במיוחד בעזרת דיקור יפני, צמחי מרפא ושיטות כגון אוסטיאופתיה, דיקור סיני ופיזיותרפיה.

נשמח לתאם לכם פגישת ייעוץ עם מומחה המרפאה - 03-5054594
לחצו כאן למעבר לצור קשר


פיברומיאלגיה וכאבי שרירים - סימנים וסימפטומים

כאבי שרירים הם אחד מהמאפיינים של פיברומיאלגיה. בהרבה מקרים כאשר לא מוצאים סיבה פיזיולוגית לכאבים (בדיקות דם ואבחונים אחרים לא חשפו בעייה בריאותית כלשהי) יש חשד לפיברומיאלגיה. הכאבים המופיעים במחלת פיברומיאלגיה לעיתים ממוקדים בחלק גוף מסויים ולפעמים מוגדרים ככאבים "מפושטים" – הכוונה היא לכאבים המופיעים לפעמים בכל הגוף. כאשר שואלים חולי פיברומיאלגיה היכן הכאב ? הרבה פעמים נתקלים בתשובה: "לא יודע, כואב לי בכל הגוף. אני לא יכולה להצביע לך על נקודה ספציפית .. כל השרירים כואבים לי.." . על מנת לאבחן את התופעה יש צורך בסימנים נוספים:

פיברומיאלגיה - כאבי שרירים

  • הכאבים מחמירים בדרך כלל בזמן סטרס,
    תקופות עמוסות ובזמן מאמץ
    , לעיתים אף מאמץ פשוט

  • דיכאון יכול להופיע. במקרים רבים מתלווים אליו כאבי ראש. כאבי הראש הם בעיקר מסוג Tension Headache– כאב ראש על רקע לחץ, המופיע ברקות או בצידי הראש.

  • מעי רגיז או ספאזם במערכת העיכול – חלק מהחולים מתלונן על מיחושים באיזור הבטן, חלקם על הפרעה ביציאות – יציאות לא סדירות או צרבות, בחילות ותחושה של נפיחות בטנית

  • תסמונת הלסת המוגדרת גם כבעיית TMJ (Tempor –Mandibula Joint )– התסמונת כוללת "נעילה" של הלסת – שרירים הלסת מכווצים ונעולים – לפעמים יש חריקת שיניים בלילה ולפעמים בזמן לחץ שרירי הלסת מכווצים מאוד עד כדי כאב מקומי ולחץ באיזור הלסת
  • לעיתים תשישות מתלווה לבעייה במקרים רבים
    החולים מתלוננים "בחודשים באחרונים אני מרגיש
    כמו סמרטוט..". התשישות דומה לתשישות ממנה סובלים חולי תסמונת העייפות הכרונית (מה שנקרא CFS – Chronic Fatigue Syndrome). בגלל שיש מכנה משותף נרחב בין התופעות שמהן סובלים חולי תשישות כרונית וחולי פיברומיאלגיה לעתים הגבול בין שתי המחלות האלו מטשטש וחולי CFS מאובחנים עם פיברומיאלגיה ולהיפך.

  • הפרעות שינה הן מאפיין חשוב וחלקם נזקקים לכדורי שינה

  • בעיות ריכוז - שכיחות במצבי פיברומיאלגיה

  • ייתכנו גם סממנים נוירולוגיים כגון עקצוצים בכפות הרגליים או תסמונת התעלה הקרפלית (CTS ) - החולים מרגישים תופעות כמו הירדמות, נימול בכף היד, חולשת שרירים ועוד.

חשוב לציין, כי האבחון של פיברומיאלגיה הוא די מבלבל, כי חלק ניכר מהסימפטומים שמזוהים עם המחלה מופיעים גם במחלות אחרות או עשויים להופיע בלי קשר לפיברומיאלגיה, במיוחד כאבי שרירים או כאבי פרקים. בעבר נגרם עוול לחולים שסבלו מפיברומיאלגיה. בניגוד למחלות אחרות, בהן ניתן לאמת בצורה מדעית את תלונות החולה (למשל בדלקת
פרקים ניתן לצפות בעלייה של מדדים שונים בבדיקות דם כמו RF או CRP) בבעייה זו התייחסו בצורה שלילית לחולים שהתלוננו על כאבים וסימפטומים שונים, כי לא ניתן לאמת את התלונות בעזרת בדיקות דם או כלים מדעיים אחרים כמו צילום רנטגן או CT. מאחר שפיברומיאלגיה פוגעת בעיקר בגידים, שרירים וברקמות החיבור (אותן רקמות המחברות
את השרירים בגוף לגידים ומשם לעצמות), נתמקד בסיבות ובגורמים לכאבי שרירים. אומנם הרבה פעמים ההרגשה היא כמו של דלקת פרקים, אך חוקרים מצאו שאין תהליך דלקתי במחלה.

נשמח לתאם לכם פגישת ייעוץ עם מומחה המרפאה - 03-5054594
לחצו כאן למעבר לצור קשר


כאבי שרירים או פיברומיאלגיה – ממה זה קורה ?

קיימות סיבות רבות ומגוונות להופעת כאבי שרירים יחד עם פיברומיאלגיה. חשוב מאוד לאבחן את הסיבה. אנשים רבים מבקשים להקל על כאבי השרירים שלהם אך יש דפוס התנהגות כלשהו שגורם למעגל קסמים של כאבים. דפוס התנהגות כזה כולל ברוב המקרים תזונה אל נכונה המכילה כמות גדולה מדי של סוכרים ו/או פחמימות, חוסר בפעילות גופנית, פעילות גופנית לא סדירה ואורח חיים המערב מתח כרוני. בין הגורמים העיקריים היוצרים כאבי שרירים ניתן למצוא:

  • תזונה רווית סוכרים ופחמימות – הסוכר משפיע על פעילות הסידן בתאי הגוף. פעילות הסידן חשובה מאוד להתכווצות של התא וכתוצאה מכך להתכווצות השרירית (שריר מורכב מאוסף של תאים). אנשים רבים צורכים כמויות עצומות של דברים "טעימים" – כמו גלידות, מוצרי בצק ולחמים, שוקולדים וחטיפים למיניהם המבוססים על סוכר. לאנשים אלו מומלץ להחליף את המוצרים האלו בסוכרים בריאים. סוכרים כאלו נמצאים בפירות, פירות יבשים, לחמים מחיטה מלאה או מקמח שיפון מלא. חשוב לזכור כי גם קפה עם סוכר משול לפצצת פחמימות – יש אנשים שנוטים לשתות כמויות גדולות של קפאין עם סוכר. קפה כשלעצמו גורם בכמויות לא מאוזנות לסטרס ואי שקט בגוף. מתח וסטרס מגבירים מאוד את המתח השרירי ומביאים בעקיפין לבעיות של כאבי שרירים.

  •  מתח, סטרס וחרדה - מתח וסטרס הם מהגורמים העיקריים להופעתם של כאבי שרירים. הם מזוהים גם כשורש לבעיית פיברומיאלגיה. אנשים רבים מדווחים על הופעת פיברומיאלגיה בחייהם לאחר תקופה שבה היה מתח חריג או אירוע טראומטי כמו פחד פתאומי, אובדן או שוק פתאומי שנתקלו בו.

  • תרופות שונות ממשפחת הסטטינים ידוע היום כי תרופות שונות ממשפחת הסטטינים גורמות להופעת כאבי שרירים. התופעה מלווה בעליית ערכי אנזים הנקרא CPK. חולים המשתמשים בתרופות המגבירות כאבי שרירים מונחים במקרים רבים להחליף את הטיפול התרופתי
  • חוסר איזון מבני (Structural imbalance) אורכי רגליים לא שווים, כתף אחת שגבוהה מהכתף השנייה, חוסר איזון בעמוד השידרה כגון סקוליוזיס, עקמת מסוג כלשהי, אגן ירכיים לא מאוזן – כל אלו יוצרים עומס רב ולא פחות חשוב, כרוני, על המערכת השרירית ועל מערכת השלד ומביאים להיווצרות של כאבי שרירים כרוניים.

  • פעילות גופנית עצימה ללא התאוששות מספקת לשריר פעילות גופנית מאומצת ללא תזונה נכונה וזמני התאוששות מספיקים גורמים לעתים לתופעה המכונה "אימון יתר" שאחד מסימניה העיקריים הם כאבי שרירים ממושכים.

המלצות וטיפים להפחתת תסמיני פיברומיאלגיה וכאבי שרירים

הקפידו והתמידו בפעילות גופנית – משחררת סרוטונין (הורמון ההרגשה הטובה המופרש מהמוח), משפרת זרימת דם ומפחיתה כאבי שרירים. פעילות גופנית צריכ הלהיות הדרגתית – יש להקפיד על מתיחות לשרירים לפני ואחרי הפעילות. פעילות גופנית לא סדירה – למשל אלו שמתחילים פעילות ומפסיקים לחודש,
אח"כ מתחילים שוב ושוב פעם מפסיקים וחוזר חלילה עשויה דווקא להחמיר
כאבי שרירים. טיפים לכאבי שרירים

תזונה המערבת אצות התורמות לחיוניות כמו אצות ספירולינה או תוספי תזונה
המבוססים על מגנזיום (לאחר יעוץ רפואי בלבד) – למגנזיום חלק חשוב
בהתכווצות שרירים

פעילות מרגיעה כגון יוגה, צ'י קונג, מדיטציה או הליכה מהירה משפרים את
מצב הרוח, משפרים את זרימת הדם ועוזרים רבות לבעיות שינה.

נשימה בטנית – תרגילי נשימה גורמים לרגיעה ומשפרים את יכולת הנשימה
הבין-תאית. כאשר רקמות הגוף מקבלות אספקה טובה של חמצן הן עשירות
בדם ונוטות פחות להתכווץ.

נטילה של צמחי מרפא סיניים – צמחים אלו יעילים במיוחד לבעיות של כאבי שרירים או פיברומיאלגיה. צמחי מרפא מותאמים באופן אישי שכן הסיבה לבעיות כאבי שרירים היא שונה אצל כל אחד ואחד. לעיתים יש צורך בצמחים המרגיעים את הנפש, לעיתים חולשת טחול על פי רפואה סינית גורמת לכאבי שרירים ולעיתים יש סיבה שמקורה בהפרעה במערכת העצבים המרכזית בכלל. לכל בעייה יש להתאים צמחי מרפא המתאימים לה.

 

אבחון פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא תופעה נפוצה שלעתים קשה לאבחנה. מהם הסימנים של הבעייה ? כיצד מאבחנים אותה וכיצד תזהו האם אתם מפתחים פיברומיאלגיה ?